      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      [mailto:Friesland-genealogy@yahoogroups.com] Namens Kees Braaksma
      Verzonden: zondag 6 april 2008 21:45
      Aan: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Onderwerp: [Friesland-genealogy] Samplonius / Braaksma: vererving achternaam
      voor 1800

      Hallo mede-groepers,

      Via mijn eerdere vraag over Aaltje Braaksma, kwam ik via haar
      ongehuwd moeder Sjoukje Braaksma bij de familie Braaxma uit IJlst
      terecht.
      Bij de familie Samplonius 'vererft' de naam van grootmoeder op
      kleinzoon. Zou dat vaker voorkomen in Friesland. Ik heb een geval
      gevonden dat er op lijkt dat de naam van schoonmoeder op schoonzoon
      vererft.
      Weet iemand hier meer over?

      Groeten,
      kees

      Lolkjen Douwes Braaksma
      ged. IJlst 2 november 1704
      d.v. Douwe Jans Braaxma (vroedsman en burgermeester) en Tierdtie
      Tiebbes Joritsma
      x IJlst 28 juli 1726
      Jacob Jans Faber, mr. smid
      geb. IJlst
      ... 6 kinderen, waarvan....
      5. Tjertie/Tjeerdtje Jacobs Faber volgt onder
      ged. IJlst 23 november 1732
      6. Anke (Janneke) Jacobs Faber
      ged. IJlst 26 mei 1738

      Tjeerdtje Jacobs Faber
      ged. IJlst 23 november 1732
      x IJlst 13 juli 1749
      Marten Atzes (Braaksma)
      geb. IJlst

      1. Lolkjen Martens
      ged. IJlst 17 mei 1750
      2. Atze Martens Braaksma volgt onder
      ged. Harlingen 12 oktober 1752
      3. Lolkjen Martens
      ged. Lemmer (Lemsterland) 21 maart 1762
      4. Douwe Martens
      ged. Stavoren 21 oktober 1769

      Atze Martens Braaksma
      ged. Harlingen 12 oktober 1752
      overl. voor 1829
      x Stavoren 8 januari 1775
      Aukje Sjoukes
      geb. Stavoren
      overl. voor 1829

      1. Sjoukje Atzes Braaksma volgt onder
      geb. Stavoren 1 maart 1780 ???
      2. Marten Atzes
      geb. Stavoren 18 januari 1781 (ged. 24-1)
      3. Frisk Atzes
      geb. Stavoren 16 januari 1785 (ged. 9-2)

      Sjoukje Braaksma
      geb. Stavoren 1 maart 1780
      overl. Leeuwarden 19 april 1829 (44 jaar, gehuwd)
      x Leeuwarden 2 januari 1820 (akte in het Frans)
      Paulus Sander
      geb. Elmerau (Saksen, D) 08 oktober 1762
      overl. Leeuwarden 6 oktober 1842 (80 jaar, weduwnaar)
      z.v. Christoph/Christoffel Sander en Anna Margaretha Seibel
      weduwnaar van Dieuwke Reinders

      1. Aaltje Braaksma
      geb. Groningen 22-02-1814
      overleden Menaldumadeel 20 oktober 1893 (79 jaar, weduwe)