      From: Hans van der Veer <hansvdveer@...>
      To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
      Sent: Wednesday, February 28, 2001 10:41 PM
      Subject: [Friesland-genealogy] Dirk Boomsma

      Hallo,

      Ik ben op zoek naar meer gegevens over de familie Boomsma. Mijn grootmoeder
      is Johanna Boomsma, de zuster van Jodocus Boomsma, de grondlegger van de
      Boomsma Distilleerderij. Deze distilleerderij begon als een slijterij
      gevestigd aan de Grote Kerkstraat 2 te Leeuwarden. Nu is het restaurant
      Bellevue in dit pand gevestigd. De vader van mijn grootmoeder (Dirk Boomsma)
      begon deze slijterij in dit pand waar eerst zijn vader Klaas een loodgieters
      bedrijf had.

      De onderstaande gegevens zijn eigenlijk alles wat ik tot nu toe heb
      gevonden. Wie heeft aanvullingen of kan mij verder helpen?
      Ik ben per email te bereiken op hansvdveer@...

      Hartelijk dank

      Hans van der Veer

      1. Dirk1 Boomsma overleden september 1800 in Lemmer. Hij trouwde Adriana
      Meijers 8 juni 1783 in NH Kerk te Leeuwarden?. Zij is overleden Na 1815.
      Kind van Dirk Boomsma en Adriana Meijers is:

      + 2 i. Willem Dirks2 Boomsma, geboren tussen 1789 -
      1790 in Lemmer; overleden 27 mei 1820 in Leeuwarden.

      2. Willem Dirks2 Boomsma (Dirk1) is geboren tussen 1789 - 1790 in
      Lemmer, en overleden 27 mei 1820 in Leeuwarden Hij trouwde Neeltje Klazes
      Loogsma 14 mei 1815 in Leeuwarden (Bron: Huwelijksakte Leeuwarden, 1815,
      Akte nr. 63.), dochter van Klaas Loogsma en Reinskje Gerbens. Zij is
      geboren 1788 in Lemmer, en overleden 30 april 1821 in Leeuwarden (Bron:
      Overlijdensakte Leeuwarden, aangiftedatum 30 april 1821, Akte nr. 187,
      Overleden Neeltje Klazes Loegsma, oud 32 jaar, weduwe.). Helaas zijn de
      huwelijkse bijlagen verloren gegaan zodat verder onderzoek aanzienlijk
      bemoeilijkt is.

      Kinderen van Willem Boomsma en Neeltje Loogsma zijn:

      3 i. Durk Boomsma3 Loogsma, geboren 27 februari
      1814 in Leeuwarden (Bron: Geboorteakte Lemsterland (Mairie Lemmer),
      aangiftedatum 3 maart 1814, Durk Boomsma Loogsma, onechte zoon van Neeltje
      Klazes Loogsma. Aangegeven door Linse Fokkes Waning, schipper, oud 45 jaar,
      zwager van Neeltje.); overleden 4 juni 1815 in Leeuwarden

      + 4 ii. Klaas Boomsma, geboren 15 april 1819 in
      Leeuwarden; overleden Na 1884.

      5 iii. Dirk Boomsma, geboren 22 maart 1816 in
      Leeuwarden.

      4. Klaas3 Boomsma (Willem Dirks2, Dirk1) is geboren 15 april 1819 in
      Leeuwarden, en overleden Na 1884. Hij trouwde Johanna Wesbonk 30 november
      1842 in Leeuwarden, dochter van Jan Wesbonk en Pietje van der Zwaan. Zij is
      geboren 19 maart 1822 in Leeuwarden, en overleden na 1884.

      Aantekeningen m.b.t. Klaas Boomsma: Certificaat van de Nationale Militie:
      Klaas is uitgeloot (het nummer is niet gevallen). Beroep: 1832, Loodgieter
      en leidekker

      Kind van Klaas Boomsma en Johanna Wesbonk is:

      + 6 i. Dirk4 Boomsma, geboren 15 december 1851 in
      Leeuwarden; overleden 21 augustus 1899 in Leeuwarden.

      of: http://go.to/frgen .