      From: ponne39meppel
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Sent: Sunday, December 16, 2007 7:26 PM
      Subject: [Friesland-genealogy] Re: opzoegvraag Tresoar

      Ad en Piet,

      De trouwdatum van Jan Koops Mast en Antje Feddes Hornstra is gewoon
      bij Tresoar te vinden:

      Schoterland, huwelijken 1811
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 13 januari 1811
      Man : Jan Koops Mast afkomstig van Rotsterhaule
      Vrouw : Antje Feddes afkomstig van Rotsterhaule

      Gestandaardiseerde namen: JAN KOOPS en ANTJE FEDDES

      Bron:
      Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
      Trouwregister Hervormde gemeente St. Johannesga
      Delfstrahuizen Rohel Rotsterhaule 1744-1811
      Inventarisnr.: 603

      Jan (* Rotsterhaule, 02-06-1811 en ~ Sint-Johannesga, 14-07-1811) is
      toch wel hun eerste kind. Dan worden er tussen 1823 en 1833 nog vier
      kinderen in Lemsterland geboren. Er zit dus een gat van bijna 12 jaar
      tussen de geboortes van hun eerste en tweede kind. Misschien zijn er
      nog kinderen elders in het land tussen 1811 en 1823 geboren, hoewel
      dat bij gen-lias niet is te vinden.

      Wiecher Ponne

      In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, <pboltjes@...> wrote:

      > Hallo Ad,
      >
      > Jan Koops Mast is geboren in Middelburg 13-08-1792. Hij is
      overleden in Oosterzee 02-05-1836
      > Antje Feddes Hornstra is geboren te Oldelouwer 24-11-1799 en
      gedoopt 08-12-1799 te Doniawerstal.
      > Hun trouwdatum heb ik nergens kunnen vinden, in 1811 wordt hun
      eerst kind geboren, Jan!!!! Dit moet een foutje zijn. Koop Jans wordt
      in 1823 geboren.
      > Waarschijnlijk dat hun trouwdatum rond die tijd is. Jan was, net
      als zijn vader, schipper en ze kunnen overal, onderweg, getrouwd zijn.
      > In Gouda en Middelburg zijn ook Masten te vinden, wellicht
      Rotterdam.
      > De ouders van Antje zijn: Fedde Hayes en Neltje Kornelis.
      >
      > Groeten,
      >
      > Piet

      Antje? Het
      > zou heel goed kunnen dat ze doopsgezind waren, dus geen
      kinderdoop.

      > Groeten,
      > Ad

      Vandaar dat
      > ik
      > geïnteresseerd ben en wat over de familie Mast bij elkaar
      gesprokkeld heb.

      > Groeten,
      > Ad Rienks

      Tijdens een
      > on-line bezoekje aan het Zeeuws archief vond ik haar
      geboorteaangifte.
      > Vader
      > was turfschipper op Middelburg, er wonen wel meer Masten in
      Zeeland. Ook
      > heeft haar vader er in de cel gezeten, na opruiend gedrag in een
      kroeg.
      > Hij
      > staat dan vermeld als Dade Kost Mast, i.p.v. Date Koops Mast.
      > Waarschijnlijk
      > een paar flinke tikken meegekregen, of wist zijn eigen naam niet
      meer. Je
      > vind in Middelburg nog meer kinderen van Date.
      > Geen van alle staan volgens mij in Genlias.
      > Dezelfde Date Koops werd overigens in 1816 door een dorpsgenoot
      > beschuldigd, betrokken te zijn geweest bij de moord op Rinske
      Jochums
      > Kroes,aangiftedatum 9 maart 1816, akte 6. Hij is toen met zijn
      vader en de
      > betreffende persoon, Geert Synes, naar notaris A. Witteveen
      gegaan om een
      > verklaring op te laten maken. Daarin herroept Geert zijn
      beschuldigingen.
      > In
      > de ingekomen stukken v.d. off. v. justitie, toeg. 16, inv.nr. 792
      zou
      > wellicht iets te vinden zijn over deze moord. Als iemand tijd en
> [...]
      Middelburg