40863Re: [Friesland-genealogy] sites over limburg

  • pboltjes@planet.nl
    Oct 30, 2007
      Hallo Anton,

      Ik zag bij http://soldaten-genealogie.nl dat jij je ook bezighoud met soldaten in de Bataafse tijd.
      Bij Tresoar staat al een uitgebreid onderzoek van Dhr. Spanjaard. Daarin mis ik twee namen, t.w.
      Schelte Martens Bijlsma, geb/ged. 06-02-1787; geh. met Imkje Gooitzes 06-12-1818: overl. 03-09-1846 in de Lemmer.
      Schelte was Fuselier bij het bataillon infanterie Nationale Militie no. 3 en vocht mee tijdens de "Bataille de Waterloo".
      Zijn "paspoort" om van Groningen naar de Lemmer te reizen, ( "Worden alle Civile en Militaire Autoriteiten verzocht, den voornoemden Fuselier Bielsma Schelte Martens
      vrij en onverhinderd te laten passeren, en des noodig hulp en bijstand te verlenen ) zit bij de huwelijkse bijlagen!
      Hendrik Pieters Vlig, geb. 13-07-1795 te Blokzijl; geh. met Geeske Jacobs de Haan 16-08-1818; overl. 31-10-1870 in de Lemmer.
      Hendrik was Flankeur bij hetzelfde bataillon en vocht ook mee in de slag bij Waterloo, beide kregen op dezelfde dag, den eersten Mey 1818, hun paspoort voor de reis
      van Groningen naar de Lemmer. De laatste ook te vinden bij de huwelijkse bijlagen.

      Verder nog één voor je rariteitenkabinet en wellicht een leuke uitzoeker.
      Date Koops Mast geb. 27-10-1797 Heereveen; geh. met Jantje Bouwes Haagsma 14-06-1818; overl. 04-05-1874 in de Lemmer. Turfschipper op Middelburg, o.a.
      Overl. akte Wymbritseradeel, 1816, aangiftedatum 09-03-1816, Rinske Jochums Kroes, vrouw, overleden 09-03-1816
      n.b. Dood langs de weg gevonden; de Officier van Justitie is op de hoogte gesteld.
      Notariële archieven 1816, not. A. Witteveen. Inv. nr. 097008 repert. nr. 515 d.d. 03-08 1816
      Dit betreft een verklaring, afgegeven door Geert Synes, ten gunste van Date Koops Mast, die hij den achtienden juni 1816, door drank en drift aangevuurd zijnde, had beschuldigd
      mede de moordenaar te zijn van Rinske Jochums Kroes!!
      Volgens Mw. Bloemhof-Dijkstra zou er in de ingekomen stukken van de Off. v. justitie, toegang 16, inv. nr. 792 iets te vinden zijn over deze kwestie.
      Ik ben zelf helaas niet in staat momenteel af te reizen naar Leeuwarden, maar wellicht vind je het boeiend genoeg om er een keer in te duiken.
      Als er iets uit komt heb je in ieder geval stof voor een leuk stukje.

      Vriendelijke groet,

      Piet Boltjes
      Benedenlangs 117
      1025 KD Amsterdam