4058Re: [Friesland-genealogy] ten Cate

  • Hans Zijlstra
    Feb 3, 2001
      Appy en Andries,

      Jacob Sybes speelde een hoofdrol in het 'Reboelje in
      de Dongeradielen', van 2 juli 1749. Hierover is door
      DP Keizer een boek in het Fries geschreven (1980, ISBN
      90 06 272 2318), die ik enige tijd geleden bij
      Antiquariaat Atsee in Dokkum heb gekocht. Op het
      pachtersoproer van 1748 volgde de oprichting van de
      Doelistenbeweging in Leeuwarden om de staatsinrichting
      te verbeteren. De Friese landadel maakte immers op
      grote schaal misbruik van zijn stemrecht op basis van
      eigendom van stemgerechtigde boerderijen.
      De oproer van 1749 kwam echter nauwelijks van de
      grond, ondanks het luiden van de klokken her en der,
      en ik meen dat Jacob Sybes inderdaad als straf
      onthoofd is. Hij woonde in Ternaard in 1749 en was
      vlak daarvoor uit Oosternijkerk gekomen.
      Volgens het boek waren overigens de echte opstokers
      ene Lolke Hulshuis en Claes Cornelis, terwijl Jacob
      Sybes en Sicke Pyters slechts meelopers waren. Jacob
      was geboren rond 1694 en getrouwd met Eelkjen
      Reinders. Ze hadden 2 kinderen, waaronder een Sybe
      Jacobs. Maar ja, is dat dezelfde als die van jou ? Een
      bezoekje aan Leeuwarden kan het ophelderen.
      Ik kan me herinneren dat Jacob ook nog een zus
      Trijntje Sybes had die in een criminele affaire
      verzeild is geraakt waarover gepubliceerd is.

      Groet, Hans Zijlstra
      --- andries de Vries <ajadevries@...> wrote:
> [...]
      > Ypey.
      > (Je ziet, BTW is een al oud verschijnsel, men noemde
      > het anderts, de
      > effecten zijn hetzelfde!)
      > Tot die tijd scheen er nogal het een en ander mis te
      > gaan met de eerlijkheid
      > van belasting-inning.
      > Dit verving de belasting die betaald moest worden op
      > goederen, "welke van
      > Buitenlands in deeze Provincie werden ingevoerd, en
      > inderdaad grootelijks
      > strekkende ter belemmeringe van den koophandel".
      > De veroordeling van personen en eventuele

      Lamkje--Jacob--Akke--Sietze--Ekke--Janke--Luitjen--<de

      a year! http://personal.mail.yahoo.com/
    • Show all 14 messages in this topic