4024Geesje Jans Vos

  • Vos
    Jan 31, 2001
      Beste Wytske,

      Dit mailtje verzend ik voor de twee keer, aangezien het eerste exemplaar niet bij mij in het "postvak IN" is binnengekomen!!!
      Nu even naar aanleiding van jouw vraag m.b.t. Geesje Jans Vos. Zij is in ieder geval mijn stammoeder en ik heb mijn familienaam "Vos" aan haar te danken. In haar overlijdensakte van 14.03.1847 te Smilde staat dat zij is geboren te Smilde op 20.02.1764. Aangezien zij tijdens haar huwelijk met Lambert Folkerts op 15.05.1803 te Diever reeds de familienaam "Vos" droeg, moet de naam "Vos" dus reeds voor 1811 in de doopboeken voorkomen. Verder staat in haar overlijdensakte, dat haar vader ene Jan Vos was en moeder NN NN. Ik heb uitvoerig onderzoek in GenLias en het doopboek van Diever gedaan naar alle families Vos die hierin voorkomen in die periode. Ik kwam toen tot de conclusie, dat mijn stammoeder Geesje Jans Vos slechts uit één familie kon stammen. Dit was namelijk de enige familie Vos in Smilde en omgeving in die periode waarvan de vader Jan Vos was. Het ging om het echtpaar Jan Haves Vos en Aaltje Willems. Dit echtpaar kwam meerdere keren voor in het doopboek van Diever, maar hier kwam echter geen Geesje in voor. Kinderen van deze Jan Haves Vos en Aaltje(n) Willems waren:

      1) Lammert Jans Vos, ged. 28.04.1771 te Diever x Anthijn Pieters

      2) Have Jans Vos, ged. 08.01.1774 te Diever - overl. 27.11.1854 te Smilde x Grietje Jans Moes

      3) Grietjen Jans Vos, geb. 10.04.1777 te Oude Smilde, ged. 13.04.1777 te Diever

      Nadat ik echt letterlijk en figuurlijk het doopboek van Diever had uitgespit vond ik eindelijk de doop van Geesje Jans Vos. Zij was inderdaad een dochter van Jan Haves Vos en Ale Willems. Zij werd te Smilde geboren en gedoopt te Diever op 28.06.1767. Voor mij was alles toen zo klaar als een klontje. Het eerste kind van Lambert Folkerts Vos en Geesje Jans Vos heette namelijk Aaltien Lamberts Vos. Ik vroeg me voorheen af waar de naam Aaltien vandaan kwam. De moeder van Geesje Jans Vos was echter een "Aaltje".

      Tijdens enkele van de dopen van de kinderen van Jan Haves Vos, ook wel Jan Haven genoemd, werd reeds de familienaam "Vos" vermeld. Jan Haves Vos en Aaltje/Aaltjen/Ale Willems huwden te Diever op 11.05.1766. Jan Haves Vos werd geboren te Smilde en gedoopt te Diever op 24.01.1734. Hij was een zoon van Have Hendriks en Geesjen Jans. Deze Have Hendriks werd gedoopt te Diever op 23 oktober 1700. In het doopboek van Diever staat letterlijk: kint Haveman vader Hendrick jans moeder Jeltijn jans tot Wapse.

      Nu zat ik echter wel met het probleem dat de geboortedatum van de overlijdensakte en de doop niet overeen kwamen. In de overlijdensakte/GenLias m.b.t. Geesje Jans Vos staat immers, dat zij is geboren op 20.02.1764. Zelf heb ik het dringende vermoeden dat zij is geboren op 20.02.1767. Haar ouders waren namelijk gehuwd op 11.05.1766 gehuwd. Tel ik hier negen maanden bij op, dan kom ik uit in de tweede maand van het jaar 1767. Verder zou het cijfer vier van de overlijdensakte ook wel eens een mislukte "zeven" kunnen zijn!!! Als ik er nauwkeurig naar kijk dan zeg ik dat het een vier is, maar gezien alle andere feiten die ik heb verzameld, vermoed ik dat het 1767 moet zijn!!!!

      Met vriendelijke groeten,

      Jan Vos, Heiloo.