4021Re: Potma, Workum/Sneek

  • Nanny Verheijen
    Jan 31, 2001
      Hallo Fred,

      In het bestand Aangenomen familienaam 1811 van het Ryksarchyf zie ik dat
      er meerdere personen in Workum de naam Potma hebben aangenomen. Uit
      een artikeltje over de pottenbakkersfamilie Potma uit Sneek heb ik begrepen
      dat het een voor de hand liggende naam is om aan de nemen voor een
      pottenbakker: de pottenbakker zal in de volksmond wel 'de pot' genoemd
      worden en het achtervoegsel 'ma' staat dan voor 'zoon van'. De Potma's
      hoeven dus zeker niet allemaal familie van elkaar te zijn. Je gegevens houd
      ik in mijn map en mocht ik verder zoekend in het verleden een Ruurd Potma
      tegenkomen dat laat ik dat je zeker weten.

      Vriendelijke groet,
      Nanny