39981SV: [Friesland-genealogy] Kwekeling op herhalingsoefening

  • Sipke Paulides
    Aug 18 3:18 AM
      Hallo,

      Je zou 'ns bij Tresoar kunnen zoeken, die hebben diverse archieven van
      opgeheven scholen.
      Mijn ene overgrootvader deed rond 1905 z'n onderwijzersopleiding in
      Heerenveen, aan een Normaalschool, de school (Reinboge) die aan de
      tegenwoordige Thialfweg staat (bij het ziekenhuis). Vanuit Wolvega liep
      hij elke zaterdag heen en weer terug !

      Een van mijn andere overgrootvaders deed rond diezelfde tijd een
      onderwijzersopleiding aan een Normaalschool in Buitenpost.

      Ik ben niet genoeg in de materie thuis verder, maar ik geloof dat je met
      die opleiding bij de Normaalschool "gewoon" onderwijzer werd, maar niet
      je verkreeg dan niet de "hoofdakte". Daarvoor moest je dan inderdaad
      naar een Rijkskweekschool. Rond 1900 was dat voor Noord-nederland
      waarschijnlijk alleen Groningen (totaal toen slechts 5 van die scholen
      in Nederland).

      Helpt dit je verder ?
      Voor Beetstetzwaag weet ik niet waar je het beste kan zoeken; Drachten
      lijkt me niet zo logisch voor die tijd; met de tram naar Heerenveen,
      ging geloof ik nog niet in 1871.

      Groeten,
      Sipke Paulides
      Årdalstangen Noorwegen