39817Kwekeling op herhalingsoefening

  • johnplaysjazz
    Aug 6, 2007
      hallo medespeurders,
      ik heb deze zelfde vraag al een week eerder gesteld, maar tot nu toe
      geen reacties. Misschien heetf iemand van jullie hier wat informatie
      over, of kan mij verwijzen naar at goede (internet)bronnen.

      mijn overgrootvader, Wytze petrus de Vries,
      staat in het bevolkingsregister van Beetsterzwaag als "kwekeling" (hij
      is in 1871 uitgeschreven naar Hantum, en komt in 1873 terecht in Nes,
      Westdongeradeel als hulponderwijzer).
      Voor zover ik in Pieter Nieuwland's boekje, "Friezen gezocht", kon
      zien waren er avondopleidingen tot onderwijzer in Leeuwarden, Franeker
      en Sneek. (vanaf 1859). Heeft iemand wat suggesties hoe WP zijn
      onderwijzersopleiding heeft ontvangen, en waar?
      Bij voorbaat dank voor het meedenken,
      John de Vries
      Ottawa
    • Show all 6 messages in this topic