39749kwekeling 1871

  • johnplaysjazz
    Aug 1, 2007
      hallo medesneupers,
      mijn overgrootvader, Wytze petrus de Vries,
      staat in het bevolkingsregister van Beetsterzwaag als "kwekeling" (hij
      is in 1871 uitgeschreven naar Hantum, en komt in 1873 terecht in Nes,
      Westdongeradeel als hulponderwijzer).
      Voor zover ik in Pieter Nieuwland's boekje, "Friezen gezocht", kon
      zien waren er avondopleidingen tot onderwijzer in Leeuwarden, Franeker
      en Sneek. (vanaf 1859). Heeft iemand wat suggesties hoe WP zijn
      onderwijzersopleiding heeft ontvangen, en waar?
      Bij voorbaat dank voor het meedenken,
      John de Vries
      Ottawa