39630RE: [Friesland-genealogy] Eelke Harmens Tetje Edses, Aaltje Eelkes de Vries - Burgumerdam en Surhuisterveen

  • Jos
    Jul 25, 2007
      Fokko en Anthony, bedankt voor jullie reactie.

      Ik had er misschien bij moeten zetten dat ik wist wie de ouders van Eelke
      Harmens en Tetje Edses waren en ook wie de ouders daarvan waren.

      Maar om het verhaal niet te groot te maken had ik dit er niet bij gezet.

      Het gaat mij om de huwelijksgegevens van Eelke en Tettje en de doop van
      dochter Aaltje, maar ik begrijp van Anthony dat het wel meer gebeurd is dat
      iemand met de naam Akke later ’n Aaltje werd.

      Ik hou het er maar op dat zij ook wel verkeerd ingeschreven zal zijn, want
      bij Aaltje’s voorouders en de kinderen daarvan kom ik ook geen Akke tegen en
      wel enkele keren ‘n Aaltje

      De gegevens van Sieds Sikkes en Sintje Geerts had ik nog niet en mijn grote
      dank daarvoor.

      Is je ook bekend waarvoor “el” en die jaartallen 1763 en 1780 voor staan?

      1763 huwelijk in Burgum? Of wordt hier de eerste doop bedoeld?

      1780 is natuurlijk die verklaring van Tettje, maar wat zou de reden van die
      verklaring zijn geweest?

      Het feit dat Tetje verkeerd ingeschreven is geweest was mij bekend en de
      echte Janke Edses is waarschijnlijk ’n oudere halfzus van Tetje, dochter van
      Aedse Tammes en Aaltje Foppes en geboren in 1735.

      Deze Janke is later bij belijdenis gedoopt.

      Je ziet het, dit en die vreemde vermelding blijven toch ‘n vaag geval voor
      me.

      Kortom, in Rottevalle komt het (wat dit betreft) voor mij ’n beetje rottig
      te vallen:-)

      Groetjes Jos

      _____

      Von: Anthony Hofstee <ahofstee@sympatico. <mailto:ahofstee%40sympatico.ca>