      Von: Tjeerd P. Inia <tp.inia@...>
      An: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Gesendet: Mittwoch, den 30. Mai 2007, 23:01:03 Uhr
      Betreff: [Friesland-genealogy] Re: Jan Tjallings (van der Kolk, Eastermar / Oostermeer / Witveen)

      Beste Fokko,

      Deze gegevens had ik ook nog niet. Kon het niet laten en heb zelf ook
      nog even op de microfiches in de verzameling van Nieuwland gekeken. Ik
      kwam daar geen andere zaken tegen bij de vermeldingen van Jan
      Tjallings en Baukje Sjoerds, maar wel een verwijzing naar een
      hypotheekregister (S25-256 / 109-RA4965), gelukkig is ook dit
      voorhanden bij het CBG in Den Haag.

      De vermelding in het hypotheekregister betreft een obligatie door de
      vader van Jan Tjallings afgesloten in 1735. De acte is opgesteld op 7
      januari 1783 te Burgum. Op zich staan er niet direct zaken in die ik
      zocht, maar toch weer een aantal (nieuwe) namen, ik zal deze hier melden:

      Baukjen Sjoerds, weduwe van wijlen Jan Tjallings, schuldenaar voor 100
      Car.gldns en 20 stuivers, wonende in Witveen onder Eastermar.

      Jan Tjallings, overleden, man van Baukjen.

      Johannes Jacobs, mr. Gortmaker te Sumar, degene aan wie het bedrag in
      1783 is verschuldigt.

      Tjalling Sjoerds, in 1735 wonende in Witveen, degene die de obligatie
      verkrijgt van Lieuwe.

      Lieuwe Sierks, in 1735 wonende in Witveen, degene waarvan is geleend
      door Tjalling Sjoerds.

      Sipke Lieuwes, zoon van Lieuwe Sierks, in 1783 als erfgenaam van zijn
      vader vermeld.

      Antje Tjallings, vrouw van Geert Ebeles, te Eastermar, over Antje is
      vermeld, en dat kan ik niet goed op mijn kopie lezen, dat "mijn
      aandeel van de goederen bij mijn wijlen ouderen nagelatene". (wellicht
      is Antje dus de zus van Jan Tjallings)

      Geert Ebeles, man van eerder genoemde Antje Tjallings te Eastermar.

      Kinderen van Baukjen Sjoerds en Jan Tjallings, kinderen worden
      vermeld, alleen jammer genoeg niet bij naam.

      Met vriendelijke groet,

      Tjeerd P. Inia
      http://home. 12move.nl/ tp.inia