      From: Tjerk Tigchelaar
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Sent: Sunday, December 31, 2006 3:06 PM
      Subject: Re: [Friesland-genealogy] pietje Jacobs van Gorkum

      Joke,

      Vergelijk inschrijvingen in een overlijdensregister (VOOR 1811) niet met
      aktes uit de de Burgerlijke Stand (NA 1811).

      Ik wil niet zover gaan om te zeggen: "ze schreven voor 1811 maar wat op"
      maar soms komt het er dicht in de buurt. Ga er van uit dat met
      "ongehuwd" wordt bedoeld dat ze op het moment van overlijden in ieder
      geval niet gehuwd was.
      Het is dus zeer wel mogelijk dat de echtgenoot van Pietje, zo zij al
      getrouwd was, al was overleden.

      Daarnaast werden onechte kinderen wel degelijk gedoopt, elk zieltje was
      er één. Dit werd dan echter wel duidelijk in het doopboek vermeld als:
      in onecht gewonnen of woorden van gelijke strekking. UIteraard hing het
      al of niet dopen af van de wens van de moeder.

      Kortom: Pietje kan best gehuwd zijn geweest maar misschien zijn haar
      kinderen niet gedoopt en was haar man voor haar overlijden reeds overleden.

      Groeten,
      Tjerk Tigchelaar