      From: Jan Schipper
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Sent: Wednesday, October 04, 2006 11:34 PM
      Subject: Re: [Friesland-genealogy] Claes Meines,Elsloo

      Beste Jan,

      Dank voor je reactie. Ik ben inmiddels al weer een stukje verder.

      Ik weet inmiddels dat Trijntje Jogems eerder getrouwd is geweest met Hessel Jacobs. Zij kregen drie kinderen, Jacob, Jochem en Hessel. In 1785 overleed Hessel Jacobs. (Bron: genealogie van Jacobus Knol)

      Daarna trouwden Claes Meines en Trijntje Jochems zij kregen twee kinderen. Te weten;

      1. een zoon Meine Klasen geboren 1790 te Hoorsterzwaag (bron: tresoar) en overleden in 1859 in Doldersum (bron: drenlias).

      2. een dochter Grietje Klazen geboren 1795 te Diever (bron: drenlias).

      Meine Klasen trouwt daarna met Jantje Klasen Zaren en vanaf hier schrijven zij zich Schipper als familienaam. vanaf hier kan ik tot in het heden heel veel terug vinden.

      Met bovenstaande nieuwe gegevens valt je suggestie van aanname familienaam scheltinga volgens mij af.

      Van Trijntje Jochems vind ik verder geen enkel spoor ( heer Knol is hier overigens ook zeer in geintereseerd.

      Van Cleas Meine vind ik mogelijk een spoor in de DTB boeken van Meppel. Hier vindt ik een spoor van Claas meines - meine claesz die terug voeren naar 1575 welke een familie van (pot) schippers betreft.

      Onzekerheid die ik nu heb is of de Meppelse Claes Meine geboren in den Tweelo in 1743 uit een Schippers familie nu dezelfde Claes Meine is die op 46 jarige leeftijd trouwt met Trintje Jochems die dan dus aan haar tweede huwelijk begint.

      Hoe aannemelijk is bovenstaande? Hoe kan ik dit verifieeren? Waar is een aanknoping om Trijntje Jochems terug te vinden?

      Misschien kan iemand met deze extra info mij een tip geven hoe nu verder te gaan.

      Dank alvast,

      Jan Schipper