35212Re: [Friesland-genealogy] Re: Re: Verschillende namen (Judith en Jos e.a.)

  • Hinke
    Oct 3, 2006
      Hallo Pieke,

      Verschillende namen kwamen heel vaak voor, niet alleen in Idaarderadeel.
      Tot 1811 waren familienamen in Friesland niet algemeen, men gebruikte
      het patroniem en ook na 1811 werd dit in de dagelijkse praktijk
      voortgezet. Behalve bij de Burgerlijke stand moest er opeens een
      achternaam gebruikt worden. Heb in mijn bestand ook veel verschillende
      vormen van namen, één voorbeeld is o.a., dat één persoon zowel
      Veenstra/Feenstra maar ook als Venema voorkomt. En zo zijn er nog
      talrijke voorbeelden. Zelf gebruik ik als het kan de naam die een
      persoon bij de geboorte kreeg, of anders van het huwelijk, leuk is dat
      soms de ondertekening door bruid of bruidegom afwijkt van wat de
      ambtenaar geschreven heeft.

      Groet, Hinke Woudt-Westra
      (1811 Woud-Westrga)