35211Re: Re: Verschillende namen (Judith en Jos e.a.)

  • Pieke
    Oct 3, 2006
      Hallo Judith en Jos.

      Ik heb jullie advies opgevolgd. Ik heb gekeken welke naam de vader van
      Hiske in 1811 heeft aangenomen. Die nam de naam Holander aan, dus je
      zou zeggen dat al die kinderen na 1811 onder naam Hoflander in de
      diverse akten worden beschreven. Maar nee hoor het wordt nog leuker,
      in de diverse huwelijksakten van de oude gem. Idaarderadeel worden ze
      genoemd/beschreven als "Hoflandstra" en in verschillende
      overlijdingsakte als "Hofstra".
      En wat ook bij jouw gebeurde Jos is ook hier ook het geval. De
      kinderen van hendrik Eeuwes (geboren als Hoflander - gehuwd als
      Hoflandstra - overl. als Hofstra) worden in de diverse geb/doop akten
      ingeschreven als Hoftra en dit zet zich voort in diverse
      huwelijksakten. Ik heb niet verder gekeken, maar er staat een grote
      mogelijkheid dat er nu nog een Hofstra rondloopt die eigelijk
      Hoflander zou moeten heten.
      Of dit nu speciaal een probleem was van de ambtenaren in de gem.
      Idaarderadeel dat zij niet goed konden horen of schrijven, is mij niet
      bekend, maar misscjien had die man wel last van woordblindheid.

      Maar Hiske Euwes draagt vanaf nu de familienaam Hoflander.

      M.v.g. Pieke.
    • Show all 6 messages in this topic