35209RE: [Friesland-genealogy] Verschillende namen

  • Jos
    Oct 3, 2006
      Pieke,

      Kijk n's naar de diverse gezins-/familieleden van Hiske, misschien dat je er
      zo achter kunt komen.

      Dat verkeerd gebruiken/spellen van de familienaam komt vaak voor.

      Het kan zelfs zo erg worden dat 'n familienaam daardoor veranderd.

      Bij de familie van mijn overgrootmoeder Stind uit Hindeloopen hebben de
      diverse ambtenaren het voor elkaar gekregen dat deze tegenwoordig als Stend
      word gebruikt.

      Voor 1811 hadden ze de naam Stind al en bij de naamsregistratie staat ook
      Stind (ondertekend met Stind), maar na 'n tijdje staat bij iedere akte
      daarna Stend terwijl de personen in kwestie jarenlang deze akten netjes met
      hun familienaam Stind blijven ondertekenen.

      De dragers van deze familienaam gingen veel later ook Stend gebruiken,
      blijkbaar waren ze helemaal platgewalst door de ambtenarij, want "die zullen
      het toch wel weten".

      Tja en wat houd je dan als familienaam aan?

      Zelf gebruik ik dan maar Stind/Stend bij diverse personen, maar dat is nou
      niet echt 'n pracht om te zien staan.

      M. vr. gr.

      Jos

      _____