32890Re: nogmaals: Wildschut x Hoekstra en Wildschut x Stroo(i)sma en Ellens

  • reyacta
    May 2, 2006
      Hoi Wim,

      Misschien vind je meer in de Memories van Successie?
      Ik ben er helaas nog niet in thuis, dus kan niet 'even' voor je
      nakijken. Iemand anders misschien?
      Ik kan zo gauw niet de voogdijboeken na 1811 in Harlingen vinden.
      Notarieel archief misschien.

      groet, margreet

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "W.L.B. Wilschut"
      <wlb.wilschut@...> wrote:

      > Dag Margreet,

      ertussen past, MOEST overleggen bij zijn 3e huwelijk, ALS ze getrouwd
      waren.
      > Zoals haar overlijden. Die 2e vrouw komt nergens bij huwelijk met
      3e vrouw, zijn of haar overlijden, in de huwelijkse bijlagen van 3e
      huwelijk naar voren.
      > Net zoals ze altijd de ovl-aktes van de ouders moesten meenemen,
      om te bewijzen dat die geen toestemming meer konden geven. Want dat moest
      > ook beneden de 25-30.
      > Het is niet genoeg als iemand alleen maar zegt 'nee hoor, ik pleeg
      geen bigamie' of 'ik ben weduwnaar'. Alles moet aangetoond. Het moest
      > toch ook als iemand weggelopen was of vermist werd en mensen
      wilden hertrouwen?
      > Als die gegevens dus ontbreken in de bijlagen ..
      > Ik kan beter vragen: waren de gegevens van de eerste vrouw er wel?
      Ja, bij het 3e huwelijk.

      > Ongetrouwd samenwonen kwam wel voor. Maar dat kom je dan denk ik
      in de aktes van de trouwende kinderen wel weer tegen - 'indertijd
      > echtelieden' als ze getrouwd waren, of 'indertijd huislieden' oid
      als niet. Dat heb ik ook nergens aangetroffen.

      > Ik heb trouwens wel meer overlijdensaktes waar alleen de laatste
      vrouw genoemd wordt, terwijl daar wel aantoonbare eerdere huwelijken
      waren.
      > Dat zegt ook niet meteen iets dus.
      > Staat vrouw 1, x 1873 wel bij Hendrik II? Jazeker! Vrouw Sytske
      Hoekstra x Hendrik 1 kom ik nergens tegen. Alleen bij de geboorte van
      hun 3 kinderen. Nergens enige verwijzing naar een eerder huwelijk met
      Stroo(i)sma.
      > Zolang het tegendeel niet blijkt moet ik ingeval van Hendrik 1
      uitgaan van een ongehuwd samenwonen of een hendrik, die wel opvallen
      veel overeenkomsten heeft met Hendrik 2.
      > Margreet.
      > Groeten,
      > Wim.

      indruk gewekt, dat Hendrik 1 en Hendrik 2
      (waar = onbekend) en Hendrik 2 op 5-11-1844 te Wymbritseradeel. Dat
      > voedt nogeens de gedachte, dat beide Hendrikken één en dezelfde
      persoon zijn. Dat wordt echter weersproken door het feit, dat in de
      > overlijdensakte van Hendrik 2 de naam van de vrouw/relatie van
      Hendrik 1 niet voorkomt.
      al de relatievorm "latten"? En, inderdaad, misschien kregen zij, niet