32885Re: nogmaals: Wildschut x Hoekstra en Wildschut x Stroo(i)sma en Ellens

  • reyacta
    May 1, 2006
      Hoi Wim,

      Ik bedoel dat hij de gegevens van zijn eventuele 2e vrouw die ertussen
      past, MOEST overleggen bij zijn 3e huwelijk, ALS ze getrouwd waren.
      Zoals haar overlijden.
      Net zoals ze altijd de ovl-aktes van de ouders moesten meenemen, om te
      bewijzen dat die geen toestemming meer konden geven. Want dat moest
      ook beneden de 25-30.
      Het is niet genoeg als iemand alleen maar zegt 'nee hoor, ik pleeg
      geen bigamie' of 'ik ben weduwnaar'. Alles moet aangetoond. Het moest
      toch ook als iemand weggelopen was of vermist werd en mensen wilden
      hertrouwen?
      Als die gegevens dus ontbreken in de bijlagen ..
      Ik kan beter vragen: waren de gegevens van de eerste vrouw er wel?

      Ongetrouwd samenwonen kwam wel voor. Maar dat kom je dan denk ik in de
      aktes van de trouwende kinderen wel weer tegen - 'indertijd
      echtelieden' als ze getrouwd waren, of 'indertijd huislieden' oid als
      niet.

      Ik heb trouwens wel meer overlijdensaktes waar alleen de laatste vrouw
      genoemd wordt, terwijl daar wel aantoonbare eerdere huwelijken waren.
      Dat zegt ook niet meteen iets dus.
      Staat vrouw 1, x 1873 wel bij Hendrik II?
      Margreet.

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "W.L.B. Wilschut"
      <wlb.wilschut@...> wrote:

      > Dag Margreet,
      >
      > De "relatie" van Hendrik 1 met Stroo(i)sma past precies tussen de 2
      huwelijken van Hendrik 2.
      > Naast, of liever door, het ontbreken van informatie wordt de indruk
      gewekt, dat Hendrik 1 en Hendrik 2
      > één en dezelfde persoon is. Maar daarvoor ontbreekt (nog) het bewijs.
      > Op grond van gevonden informatie is Hendrik 1 geboren circa 1844
      (waar = onbekend) en Hendrik 2 op 5-11-1844 te Wymbritseradeel. Dat
      voedt nogeens de gedachte, dat beide Hendrikken één en dezelfde
      persoon zijn. Dat wordt echter weersproken door het feit, dat in de
      overlijdensakte van Hendrik 2 de naam van de vrouw/relatie van Hendrik
      1 niet voorkomt.
      > Van bigamie zal geen sprake zijn. Maar kende men in die tijd ook al
      de relatievorm "latten"? En, inderdaad, misschien kregen zij, niet
      getrouwd zijnde, kinderen.

      > Ik zoek rustig verder.
      > Groeten,
      > Wim.