      From: m.j.sluijter@...
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Sent: Monday, November 07, 2005 4:50 PM
      Subject: Re: [Friesland-genealogy] Oldeboorn

      Geachte Hans Bottema,

      Bij het zoeken van mijn voorouders in Oldeboorn, (Simen Gosses de Groot en Ruurd Fokkes de Jong) kreeg ik contact met De Heer D. de Nes, van hem kreeg ik een brief terug waarin genealogische verbanden rond Mr. chirurgijn Theunis Jacobs de Jong zijn vermeld.

      Hier onder volgt deze brief
      Wintelre, 23 september 1993.

      Geachte Heer Sluijter,

      Hartelijk dank voor Uw uitgebreide en informatieve brief van 21 augustus, en ik wil op Uw informatie wat meer in detail ingaan.
      Abe Pytters de Nes is omstreeks 1704/5 geboren, waarschijnlijk in De Knijpe, en volgens het Ontscheidingsboek van Schoterlahd (K9 fol.15l) is hij op 11 mei 1708 ruim 3 jaar, nagelaten zoontje van wijlen Pytter Abes de Nes en Jancke Jelles, en als zodanig erfgenaam vam wijlen zijn vader. Jancke Jelles is in 1707 hertrouwd met Sybe Everens.
      Abe Pytters otr. Oldeboorn 17/4, 24/4, en 1/5/1735, 2 mei attestatie gepasseerd, om gecopuleerd te worden met Ycke Theunis de Jong. Doopsgezind, 1735 aangenomen en gedoopt in Gorredijk; heeft in 1747 een huis gekocht, en zij vertrekken in 1752 met attestatie naar Heerenveen; zijn beroep is schoenmaker; overlijdt in Heerenveen 20 juni 1787.
      Ytcke Theunis de Jong en Pieter Theunis zijn kinderen van Theunis Jacobs de
      Jong, Mr. Chirurgijn in Oldeboorn; waarschijnlijk kinderen uit zijn 2e huwelijk Zijn eerste huwelijk was met Feykjen Popkes, 4 kinderen, zoals ook al door U genoemd.
      De ouders van Theunis Jacobs de Jong zijn Jacob Ariens de Jong en Antje Jans, tr. Te Oldeboorn 4-5-1676. De grootouders zijn Arien Alofs en Antie Baukes, allen te Oldeboorn. Arien is de zoon van Alof Sybes en Adriaantje.
      Wat betreft de afstamming van Pytter Abes de Nes wordt ook nog verwezen naar het hogergenoemde extract uit het Ontscheidingsboek van Schoterland, met name over een proces gevoerd door de aangetrouwde oude oom van Abe Pytters ( dus aangetrouwde oom van Pytter A.) Ene Johannes Marci, apotheker op 't Heerenveen. J.M. was getrouwd met Feickjen Harmens, tante van Pytter, en waarschijnlijk een zuster van Japke Harmens, de moeder van Pytter Abes. Als dat klopt is de vader van Pytter A. Abe Foekes. Mijn informatie is dat de ouders van P.A. omstreeks 1679 zijn ovenleden.
      Over Jacob Abes de Nes heb ik 2 beroepen gevonden, in de officiële papieren inderdaad "zilversmidt" te Oldeboorn, maar ergens anders "ykigmeester". Zoals boven reeds genoemd zijn ouders waren Abe Pytters en Ycke Teunis. De ouders van Y.T. waren Sybren Hendriks en Engeltje Barres.
      Een broer van Jacob Abes is Pieter Abes, geb.1736; zijn dochter Feykjen Pieters de Nes tr. Haaitze Jacobs Wyntjes, en hun dochter tr.Steffen Hanzes Bijl, allen te Heerenveen. De zoon Jochem verhuist naar Amsterdam.
      Tenslotte wil ik nog vermelden dat ik een paar jaar geleden correspondentie heb gehad met wijlen de heer Zwart in Leeuwarden, en hij geeft informatie, (copie bijgesloten) over de namen De Jong en De Nes. Indien e.e.a. meer duidelijkheid geeft over de relatie tussen de 2 families zal ik het op prijs stellen als U daar nader op terug zoudt willen komen.
      Uw verdere berichtén zie ik gaarne tegemoet.

      Met vriendelijke groeten,
      D. de Nes

      D. de Nes
      Kerkheide 5
      5513 ND WINTELRE

      Als "Oldeboorn kenner" heb ik nog een vraag aan je. Heb je wellicht verdere gegevens over de moeder van Sijmen Gosses de Groot, Trijntje Sijmens, die op 20-01-1765 in Oldeboorn trouwt met Gosse Hotses ?

      Vriendelijke groet,

      Martin Sluijter