28584Re: [Friesland-genealogy] stamboom Zoethout

  • Cor
    Oct 2, 2005
      Hallo Ingrid.
      Direkte info heb ik niet voor jou, alleen een jeugdherinnering over Ladenius.
      In mijn lagere schooltijd (1953-1959) hadden wij een concierge die Ladenius heette.
      Dit was van de "van sytzamaschool" 1 en 2. (school 13 beneden en 20 of 21 boven).
      Dit in Leeuwarden aan de van sytzamastraat.
      Klas 1 t/m 6 op de begane grond en idem 6 klassen op de 1e verdieping.
      Ik zat op de bovenschool.
      Altijd als de schoolbel geluid had voor het einde der lessen stond Ladenius onder aan de trap.
      Alle 6 klassen (a 30-35 kinderen) kwamen in 1 keer naar beneden over 1 trap.
      Later toen ik van school af was hoorde ik dat Ladenius daar altijd stond, bang dat de hele kluit
      naar beneden kwam vallen.
      Hij was een zeer groot kindervriend.
      Vele keren hebben wij in het voorbijgaan hem een hand gegeven.
      En ik zie hem nog met een grote kolenschop eierkolen in de c.v. ketel gooien.
      Hij woonde vlak bij de school in de Bernardus Bumastraat, zijn achtertuin grensde aan de schooltuin.
      Ik denk een paar jaar geleden gelezen te hebben dat hij is overleden.
      Zal denk ik wel tussen de 80 en 90 zijn geworden.
      Meer weet ik ook niet van hem.
      De "van sytzamaschool" is afgebroken en een paar straten verderop (aan Achter de Hoven) is
      een nieuwe, veel kleinere, gebouwd.

      Maar ik wou jou dit niet onthouden.
      Mocht je weten wie dit was dan heb je een stukje info bij hem.
      Groeten van Cor Seinstra

      Hallo ik ben Ingrid Beaux-Tielrooij,een aantal weken lid en ontvang nu
      emails van friesland gen.group.Zag bericht van John Zoethout.In mijn
      stamboom fam.Ladenius ,op te zoeken via Google blijkt dat Jurjen
      Ladenius 15/8/1870 geboren in Nyehaske en overleden in Zaandam op
      27/2/1949 gehuwd was op 8/6/1890 met Hiltje Zoethout geboren in Sneek
      op 19/12/1866,overleden in Zaandam op7/8/1943.Dochter van Reinder
      Zoethout,arbeider en Rinkje Smits.Daar zie je ook dat er 6 kinderen
      zijn geboren.Hopende dat hier bruikbare info bijzit en dat er een
      reactie komt.De naam van mijn moeder was trouwens Ladenius.Met
      vriendelijke groet Ingrid Beaux-Tielrooij

      knip