      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      [mailto:Friesland-genealogy@yahoogroups.com] Namens Jelly van Dijk
      Verzonden: vrijdag 1 juli 2005 15:34
      Aan: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Onderwerp: [Friesland-genealogy] uitspraak oe

      Horen jullie lengteverschil tussen de oe in koeien - stoeien - verfoeien -
      boeien, etc. enerzijds en knoeien anderzijds?
      Mijn grootmoeder van moederszijde heette Boelens, dat je m.i. met een
      enigszins langgerekte oe als in knoeien uit moe(s)t spreken.
      Ik herinner me ook dat mijn ouders (beiden Friezen) wel eens aan het
      discussiëren warn over de uitspraak van de o in het Nederlandse kopje en die
      in het Friese kopke. Volgens mijn moeder gebruikte mijn vader de Friese
      kopke-o in het Nederlandse kopje.
      Zo vind ik het ook typisch dat je Hiltje, Jeltje, Antje etc. schrijft en
      Hiltsje, Jeltsje etc. zegt.
      Sorry voor dit uitstapje naar 'taal'.
      Om het weer goed te maken wil ik jullie even wijzen op het intypen van
      Workum en Hindeloopen bij Google. Je krijgt dan een schat aan gegevens over
      de Friese genealogie.
      Met vr. groeten, Jelly (Jeltsje)