      From: Folkert Breitsma
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Sent: Friday, June 03, 2005 6:44 PM
      Subject: Re: [Friesland-genealogy] dwarsliggers

      De protestantse kerhoven die ik recentelijk heb bezocht (Wolvega, Oldeholtwolde, Donkerbroek, Borne, Nieuwehorne, Jubbega-Schurega, Oosterbierum, Sexbierum, Pietersbierum, Marssum, en anderen) hadden allemaal dezelfde opzet - oost-west. Ik heb vroeger wel eens gehoord dat dat standaard is bij protestantse kerkhoven - met het gezicht naar Jersusalem voor het geval dat Jezus opstaat.

      Een aantal vrienden van mij waren katholiek - bij begrafenissen viel het me op dat hier de graven noord -zuid lagen. Dat hoeft niets te zeggen, maar misschien een aanknopingspunt? Ik denk te herinneren dat in op de Veenhuizen kolonie de protestanten oost-west begraven werden en de katholieken noord-zuid (?).

      Hier was ook interessant dat de dominees met het gezicht naar het westen werden begraven. ''Dominees westwaarts gericht
      Liggen de gestorvenen richting het oosten, de dominees niet. Zouden zij misschien op de "Jongste Dag" oog in oog met hun kudde willen staan, dan rechtsomkeert maken om de kudde voor te gaan, de Heer tegemoet?"

      Misschien brengt dit wat meer duidelijkheid?

      Folkert Breitsma

      knip