      From: ponne39meppel
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Sent: Friday, June 03, 2005 11:47 AM
      Subject: [Norton AntiSpam] [Friesland-genealogy] Koop Harmens Mast, een Don Juan in Friesland?

      Lijstgenoten,

      Ik stuitte op een merkwaardige zaak.

      Koop Harmens Mast
      * ca 1796, + Aengwirden, 11-02-1871 (74 jaar, ongehuwd)
      zoon van Harmen Koops Mast en Trijntje Harmens Klaver

      Op 12-03-1856 komt in Aengwirden een levenloze zoon ter wereld van
      Koop Harmens Mast en Willemina Berends Haverteep(en).
      Willemina Berends Haverteep(en) was gehuwd met Johannes Stevens Hoogma
      (Aengwirden, 19-08-1854 (nr. 21))en ze hadden in 1856 al een dochter
      die geboren was op 22-05-1855. Later zouden nog vier kinderen volgen
      (1857, 1858, 1860 en 1862).

      Op 20-06-1857 komt in Aengwirden een dochter ter wereld van Koop
      Harmens Mast en Aaltje Noyon. Zij krijgt de naam Remelia Geertruida
      Catharina Mast.
      Aaltje Noyon (* Harlingen, 10-06-1819)was een dochter van de jurist
      Tarquinius Johannes Noyon en Baudina Elisabeth Stinstra. Ze was te
      Harlingen gehuwd op 27-04-1843 met Frederik Hessel van Beyma thoe
      Kingma (1818-1899), advocaat te Heerenveen, secretaris, en in 1851
      burgemeester van Aengwirden. Zij zouden zeven kinderen krijgen (1844,
      1845, 1847, 1849, 1852, 1855 en 1860).
      Remelia Geertruida Catharina overlijdt op 27-04-1874 op 16-jarige
      leeftijd en in haar overlijdensakte draagt ze inmiddels als achternaam
      Van Beyma thoe Kingma.

      Was Koop Harmens Mast een soort Don Juan? Als ongetrouwde man verwekte
      hij kinderen bij twee getrouwde vrouwen, van wie er zelfs een de vrouw
      van de burgemeester van zijn grietenij (gemeente) was. Was zij een
      tweede Lady Chatterley en Koop haar 'Lover'? Wat zou het beroep van
      Koop zijn geweest, tuinman?

      Is hier eerder over geschreven? Als zoiets gebeurt in een
      burgemeestersfamilie moet daar toch wel enige ophef over geweest zijn?
      Wie wil de geboorteakte van de dochter van Koop en Aaltje eens
      inkijken om te zien of daar nog aanvullende informatie in staat? Ook
      de overlijdensaktes van de twee kinderen van Koop zouden nog iets
      extra's kunnen opleveren.

      Wiecher Ponne