2654Re: [Friesland-genealogy] Sietse Piers Mulder & Aaltje Ages

  • Bernarda Kragten
    Nov 3, 2000
      Beste Hilbrand,

      Helaas kan ik je niet inlichten over waar en wanneer Sietse Piers en
      Aaltje Ages zijn geboren en overleden, want dat weet ik niet. Hoewel
      ik aanneem dat je alle mogelijke alternatieven hebt onderzocht, waag
      ik het erop een paar suggesties te doen.

      Je schreef dat Sietse Piers op 5 november 1754 in Lemmer, Follega of
      Eesterga geboren zou zijn. Als je daarmee het doopboek van de
      Hervormde Gemeente Lemsterland (Lemmer, Follega en Eesterga) bedoelt,
      waren zijn ouders (en later hijzelf) misschien ook lidmaat van die
      kerk. In het Ryksargyf zijn de volgende boeken.

      nr. 494. Lidmatenboek, 1636-1719 en 1745-1850.
      Index: DTB nr. 497d.

      nr. 494a. Register van vertrokken en overleden lidmaten, 1809-1850.
      Index: DTB nr. 497d.

      Wellicht dat met name dat laatste boek enig soelaas kan bieden?

      Toen ik even bij familienamen 1811 keek, zag ik dat Griettje Piers en
      Antje Piers in 1811 de naam Mulder aannamen (Lemmer, fol. 52 en 52v).
      Dat zouden zusters van Sietse Piers (Mulder) kunnen zijn of anders
      twee dochters van Sietse Piers en Aukjen Hillebrands Ferwerda met
      verkeerde patroniemen. Weet je het beroep van Sietse Piers? Lemmer was
      een belangrijke plaats voor de scheepvaart, zat hij in 1811 op zee en
      keerde hij niet meer terug? Of was hij (zoon van een) molenaar of
      molenmaker en namen zijn kinderen daarom de naam Mulder aan?

      De kans is wel groot dat Sietse Pieters voor 1811 overleden is, gezien
      zijn vermoedelijke geboortejaar, maar ik meen dat er voor Lemmer geen
      begraafboeken over die periode zijn, dus dat is pech. Wel zouden er
      tussen 1806 en 1810 (civiel, Franse tijd) overlijdens in de gemeente
      Lemsterland zijn geregistreerd, heb je daar al gezocht?

      En hoe is het afgelopen met het kind Pietje Sietses Mulder, dat op 1
      februari 1797 "in de Lemmer" werd geboren (gedoopt?).
      Als zij geen broertjes of zusjes meer kreeg, is haar moeder Aaltje
      mogelijk overleden in het kraambed (Pietje in een weeshuis of bij
      familie elders?) of later hertrouwd en van naam (en / of woonplaats)
      veranderd, maar ook die opties zullen je niet zijn ontgaan...?

      Als ik weer eens naar het CBG in Den Haag ga, wil ik wel voor je
      kijken of daar kopiën van die lidmatenboeken zijn en naar de
      betreffende namen zoeken, als je er tenminste geen haast mee hebt.
      En anders is er misschien wel iemand in deze nieuwsgroep die met enige
      regelmaat in het Ryksargyf in Leeuwarden komt en daar voor jou een
      blik in de lidmatenboeken wil werpen.

      Dat hoor ik dan nog wel.

      Met vriendelijke groet,
      Bernarda Kragten.