25634Re: [Friesland-genealogy] akte van erkenning

  • Gerrit W. Kuijk
    Mar 30 7:32 AM
      Beste Marjel en anderen,

      In de 19e-eeuw was het zo geregeld, dat er een akte van erkenning nodig
      was om familierechtelijke
      betrekkingen te laten onstaan tussen een natuurlijk kind en zijn ouders.
      Als een moeder haar in onecht geboren kind niet formeel erkende, kon dat
      kind niet van de moeder erven als die intestaat overleed.
      Omdat deze regeling afweek van wat in de 18e-eeuw gebruikelijk was,
      waren veel moeders zich er niet van bewust dat die formele erkenning
      moest gebeuren.
      In de praktijk kweam men er vaak pas achter als het kind in kwestie zelf
      wilde gaan trouwen; er zijn veel aktes van erkenning opgemaakt tijdens
      of kort voor de ondertrouwperiode van die kinderen. mensen onder de 30
      hadden toestemming nodig van hun ouders of voogden om te kunnen trouwen;
      ten platelande was men vaak laks met het maken van formele regelingen
      t.a.v. de voogdij over juridisch ouderlozen, die wel bekende ouders
      hadden. Maar als de moeder geen familierechtelijke betrekkingen met het
      kind had, kon en mocht ze ook geen toestemming geven. Dus was een akte
      van erkenning de snelste oplossing.

      Met vriendelijke groeten
      Gerrit W. Kuijk

    • Show all 6 messages in this topic