24476Re: [Friesland-genealogy] Dominees in Friesland/Heerenveen-Ooststellingwerf

  • Bert Wijnstra
    Feb 1, 2005
      Beste Folkert

      In het jaarboek van de Gereformeerde Kerken in Nederland van 1926 lees ik de
      volgende gegevens:
      Predikant E, Breitsma is bevestigd in 1845 en overleden in 1906. (Via
      Genlias moet dat zijn Engel Breitsma geboren Barradeel 18-6-1821 en
      overleden Schoonebeek 15-5-1906)
      E. Breitsma was (gereformeerd) predikant te Heerenveen 1849 - 3 dec 1854
      en te Smilde 3 jan 1856 - 5 aug 1860

      Zijn zoon Folkert Breitsma is ook gereformeerd predikant geweest (bevestigd
      1872, overl 1883), evenals zijn zoon Ritske Breitsma (bevestigd 1876, overl
      1883)

      Ik hoop dat je wat aan deze gegevens hebt.

      Bert Wijnstra

      Een broer van mijn bet-overgrootvader, Engel Ritskes Breitsma was dominee.
      Rond 1860 werd hij aangesteld als dominee in Smilde (Afschijdingsbewegings
      Kerk - is gat gereformeerd/). In 1882 was hij ingegeschreven in Heerenveen,
      daarna is hij naar Ooststellingwerf vertrokken. Is er na te gaan waar hij
      dominee is geweest in Heerenveen?
    • Show all 8 messages in this topic