      Vrouw: Doetje Everts Hemrika
      Datum: 22 september 1814 Akte nr. 17

      maar later gaat zij als Radema door het leven:

      Geboorteakte Kollumerland, 1818
      Aangiftedatum 23 september 1818, akte nr. 100
      Grietje Loonstra, geboren 20 september 1818
      Dochter van Piebe Hendriks Loonstra en Doetje Everts Radema

      (en zo nog een paar kinderen)

      Overlijdensakte Kollumerland, 1860
      Aangiftedatum 17 december 1860, akte nr. 179
      Doetje Everts Radema, overleden 15 december 1860, oud 73 jaar, weduwe

      Dan even terug naar Albert Lurks Beima. Hij is geboren omstr. 1771
      als zoon van Lurk Pieters (Beima) en Grietje Alberts. Hij is ten
      tijde van zijn huwelijk met Doetje (Kollumerzwaag 5 mei 1805)
      afkomstig van Westergeest. Hij zal zijn overleden vóór of nog net in
      1812, want Doetje is bij de naamsregistratie (die immers ook uit 1812
      kan dateren!) al weduwe. De precieze datum zul je wel kunnen vinden
      in de huwelijksbijlagen bij haar tweede huwelijk met Piebe Loonstra,
      en naar ik aanneem óók in de door jou al genoemde inventaris die
      i.v.m. die gelegenheid wordt opgemaakt.

      Rond 1811 zijn dus twee kinderen in leven:

      1. Lurk Alberts Beima (Beyma), geb. omstr. 1805, soldaat (†), †
      Westerhoven 23 maart 1831 (aangifte Kollumerland 22 juni 1831).

      2. Evert Alberts Beima, geb. omstr. 1807, † tussen 1848-1883
      [waarsch. † ....... (Kollumerland) 17 febr. 1869, op de website van
      Tresoar ingevoerd als Reima!], tr. Dantumadeel 12 mei 1845 (hij
      gebruikt dan de naam Radema!) Doetje Sjoerds Broekstra, geb. omstr.
      1808, † ........ (Kollumerland) 3 jan. 1883, [wellicht dr. van Sjoerd
      Willems Broeksma]. Hieruit een dochter Antje Everts Beima,
      geb. ....... (Kollumerland) 30 juli 1848.

      Hopelijk schept dit wat helderheid. Hartelijke groeten,

      Ernst-Jan Munnik

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "bert hemrika"
      <s.hemrika@q...> wrote:

      Ik heb een Doetje Everts Hemrika ( ouders Evert Hattum en Mettje
      Alles) uit Kollumerzwaag. Geboren in 1787. Zij trouwt op 22-12-1814
      in Oudwoude met Pieter Hendriks Loonstra en is dan weduwe. Er is een
      vermelding van de notariële archieven: inventaris opgemaakt bij
      notaris J.Romein te Buitenpost op 8-9-1814.

      Ik kan echter nergens vinden met welke Hemrika deze Doetje getrouwd
      was. (of dat Albert Lurks de naam Hemrika aannam) Bij de naamsaanname
      in 1811 staat alleen dat Doetje Everts dacht niet te hoeven komen!!
      Er is ook nog een Aaltje Everts Hemrika!

      Ik vond alleen een huwelijk van ene Doetje Everts met Albert Lurks op
      5-5-1805 in Kollumerzwaag.

      Wie weet meer van Doetje???
    • Show all 22 messages in this topic