22868Re: Wate Pieters (van Eyck)

  • rinsjelm
    Nov 2, 2004
      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "kbylsma1"
      <kbylsma1@y...> wrote:

      > Beste Rintje:
      >
      > Bedankt voor de gegevens! Ik heb ook bericht gehad van Irene
      > Visser. De broers van Wate hebben andere familie namen gekozen:
      de
      > Boer, Zondervan, Koopmans; de kinderen van Wate (Watte) hebben de
      > naam van Eyck (Eik) gekozen.
      >
      > Klaas Bylsma
      >
      > --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "rinsjelm"
      > <rin45jlm@w...> wrote:

      <knip>

      Beste Klaas,
      en Irene,
      [en Tjerk Tigchelaar v.w.b. de vermelding 'Oudega' in de DTBL
      database, zie onderaan],

      Ik heb even gekeken bij de naamsaanneming in 1811 wat de namen van de
      kinderen waren van die broers (er even van uit gaande dat die
      informatie juist is). Op basis daarvan lijkt mij het volgende
      ouderpaar 'sterke kandidaten':

      -------------------------------
      Trouwregister Hervormde gemeente Oppenhuizen Uitwellingerga, 1744
      DTB nr: 881, 1708 - 1810
      Vermelding: Bevestiging huwelijk van 23 augustus 1744, Oudega(RJ: !??)
      Man: Pieter Lieuwes, Haskerdijken
      Vrouw: Elbrig Tjallings, Sneek

      Gestandaardiseerde namen: PIETER LIEUWES en ELBRICHJE TJALLINGS
      -------------------------------

      In 1749 woont ene Pytter Lieuwes 'redelijk gesteld' in Goënga met
      gezin 3/2.
      Pieter Lieuwes en Elbrig Tjallings komen voor in het 'Register der
      Ledematen' van Goënga, Gauw en Offingawier (GGO) van 1772.

      Volgens de FAF doopklapper van GGO (dtb 872) laat ene Pieter Lieuwes
      daar de volgende kinderen dopen (dorp niet nader genoemd, naam van de
      moeder niet genoemd in de klapper):

      Tjalling 11/25 sep 1746
      Lieuwe 21 jul 1748
      Ock d 4 okt 1750
      Wate 8 jul 1753
      Trijntje 6 sep 1754
      Sjoerd 19 nov 1758
      Sjoerd 20 apr 1760
      [het is dus nog een vraag of Rients wel een zoon uit dit huwelijk
      was; ik heb daar geen nadere gegevens over]

      Daarmee komt ook een volgend mogelijk voorouder paar in beeld,
      namelijk:

      -------------------------------
      Trouwregister Hervormde gemeente Oppenhuizen Uitwellingerga, 1721
      DTB nr: 881, 1708 - 1810
      Vermelding: Bevestiging huwelijk van 2 februari 1721, Oudega(RJ: !??)
      Man: Lieuwe Pyters
      Vrouw: Okjen Wates, Oppenhuizen

      Gestandaardiseerde namen: LIEUWE PIETERS en OKJE WATES
      -------------------------------

      Het spoor lijkt dus te lopen via 'Top en Twel'.

      N.B. Het bovenstaande is een stukje gepuzzel op basis van namen
      alleen; noem het een zoekhypothese. Ik heb er geen nader onderzoek
      naar gedaan zoals bijv. vererving van bezit.

      Maar misschien kan het je verder helpen.

      Zoals aangegeven heb ik zo mijn twijfels over de vermelding 'Oudega'.
      Ik denk dat dat Oppenhuizen-Uitwellingerga moet zijn, in de eerdere
      (handgeschreven) klappers op de namen van bruiden en bruidegoms in
      Wymbritseradeel afgekort als 'ou'. Dus net zoiets als 'go' van
      Goënga dat in de DTBL database van Wymbrits. 'Gorredijk' geworden is.
      Er lijkt een patroon zichtbaar te worden dat bij de invoer van deze
      database de afkortingen in de bronnen van Wymbrits. zijn opgelost met
      namen uit een ander deel van de provincie.

      Met vriendelijke groet,

      Rintje Jellema
    • Show all 21 messages in this topic