      From: "ponne39meppel" <wiecherponne@...>
      To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
      Sent: Saturday, October 02, 2004 1:59 PM
      Subject: [Friesland-genealogy] Re: De plaats Lurmis

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, John <john.youghal@w...>
      wrote:

      Het betreft het Genlias-uittreksel: Huw akte Hoogeveen 2 dd 21-1-
      1820
      Samuel Benediktus Kolthoff, geboren te Hoogeveen 22-4-1794 zoon van
      Benediktus Kolthoff en Bella Sumuel (ook wel Sebilla genaamd)
      rouwt met Broentje Abrahams Kroon geboren 00-12-1798 te Lurmis,
      dochter van Abraham Gorssels Kroon en Saartje Levi. Een deel van
      deze familie komt oorspronkelijk vanuit Duitsland, dus mogelijk
      dat de naam is verbasterd of een ouderwetse schrijfwijze van een
      plaats in de buurt van Embden of Bremen.

      John,

      In de overlijdensakte (Hoogeveen, 09-03-1877, aktenr. 75) staat als
      geboorteplaats van Broentje: 'Appingadam'.
      Uit de overlijdensakte van haar zuster Betje (Meppel, 01-02-1881,
      aktenr. 21) blijkt dat deze Betje ook is geboren te 'Appingedam'en
      wel 16-12-1802. Haar moeder wordt hier Sara Levij Poortje genoemd.
      Het verband tussen Lurmis en Appingedam kan ik je echter helaas niet
      aangeven.

      Wiecher Ponne