2099Re: [Friesland-genealogy] staphorstius

  • Bram Sonneveld
    Sep 1, 2000
      Beste Sake,
      Mijn Van Dale geeft voor postulant: (R.K.) zijn aanvraag indienen om in een
      orde te worden opgenomen. En als pr. priester betekent, dan zou dit in
      kunnen houden, dat de Gereformeerden in de tweede helft van de 17e eeuw, die
      termen hebben vastgehouden, voor iets wat we nu aanduiden met Proponent.
      Iemand die is afgestudeerd in de theologie, maar die zijn/haar kerkelijke
      examens, t.w. preperatoire- en peremtoire examens, nog moet doen.
      Het vreemde is, ik ben helemaal niet geïnteresseerd in de familie
      Staphorstius, maar ben daar ooit, toen ik een vraag van Matthias Teichert
      poogde te beantwoorden, in verzeild geraakt. Ik weet nog wel dat het toen
      een Staphorstius betrof die in de zestiende eeuw al predikant was in
      Duitsland en de Staphorstius, die in Noord-Holland predikant was. De tweede
      was een Fries. De eerste was wel degelijk afkomstig uit het plaatsje
      Staphorst. Als je het nodig hebt kan ik de gegevens wel weer bij elkaar
      zoeken, vrnl. uit De Ned. Leeuw en De Navorscher. De antwoorden staan
      natuurlijk ook in "ons" groepsarchief.
      Met vr. groet,
      Bram Sonneveld