19778RE: [Friesland-genealogy] Re: Drachten voorjaar 1702

  • Sipke Paulides
    Mar 2 4:25 AM
      Hallo Annemarth,

      Het verhaal van de reis van Drachten naar Amsterdam enz. begint als volgt:
      “Een verhaal van de reis die wij gedaan hebben met peert en cees van de
      dragten naar de koopstad amsterdan / wij zijn uit de dragten gereeden op den
      8 juny 1769 / te weeten Hendrik Haukes en Alle Popes beide woonagtig in de
      dragten.”

      Alle P(o)pes Roelofs trouwde 6 april 1783 met Aaltje Arends (geb. 4 maart
      1756/1760).
      Wie Hendrik Haukes was weet ik niet.

      Het is een verhaal op dicht van 20 pagina's en erg leuk om te lezen. Het
      bezoek aan Amsterdam is uitgebreid beschreven, dat aan Delft in een paar
      zinnen.
      's Avonds met de trekschuit aangekomen vanuit Den Haag, de volgende dag weer
      terug naar Amsterdam. Waarom de reis werd gemaakt is me ook nog steeds niet
      duidelijk.

      Groeten,
      Sipke