19775RE: [Friesland-genealogy] Drachten voorjaar 1702

  • Sipke Paulides
    Mar 2 2:52 AM
      Hallo Annemarth !

      Leuk verhaal zeg !

      Mijn moeder bezit van haar voorvader Alle Po(o)pes Roelofs (geb. 12 aug 1741
      te Zuijderdragten) een dichtbundel uit de periode 1769-1778.

      In die dichtbundel staat o.a. beschreven:
      "Naamsregister der predikanten zeder de revermatje (reformatie) in de
      dragten alhier te zamengestelt en luit aldus" (van 1601 tot en met 1778)

      Ik zal eens na laten kijken of je voorvader daar ook in wordt genoemd. Het
      kan wel een aantal dagen duren hoor !

      Verder wordt o.a. beschreven:

      - "Een klein gedicht over de ziekte of sterfte onder t rundvee in de jaren
      van 1769 en 1770" (runderpest)

      - "Een zanggedicht over de nieuwe Brandspuit in de Dragten"

      - "Oproep tot een vrijwillige bijdrage voor 'het oud en bij na vervallen
      klokhys' door Roel Popes en Lammert Djurres (in Dragten)

      - "Een zanggedigt oower de koude wintermaand january in het jaar 1776"

      - "Een klein gedigt oower de nieuwe kerk tot wijnjeterp gebout in den jare
      1778 of wel voornamentlijk het oogmerk der zelve ..."

      - Verslag van een 9-daagse reis van Drachten naar Amsterdam, Den Haag en
      Delft (en terug via Enkhuizen en Lemmer) in 1769

      - Diverse locale (Drachter) nieuwsgierigheden

      Groeten,
      Sipke