19772Drachten voorjaar 1702

  • Annemarth Sterringa
    Mar 2, 2004
      In het voorjaar van 1702 schreef mijn voorvader dominee Jacobus
      Duirardus' Duursma (ca. 1641-1706) hetvolgende in het Kerkenboek van
      Drachten; Tresoar 247/31:

      "Den 2 Marty 1702 is 't water hier in de Drachten so hoogh geweest,
      dat 't over de Hoogewegh heeft gestroomt

      en den 3 Marty heeft men in de buirte met kleine scheepjes de
      straaten voor een gedeelte konnen overzeilen, ende werd ook brak
      gevonden door 't doorbreken van de Lemmerdijcken en elders als de
      Cuinderdijck.
      Om 't hooge water is tot Bornbergum en Korte Hemmen 't avondtmaal des
      Heeren viertien daagen opgeschort, volgens relaas van dominee
      Sterringa [geen voorvader] wegen 't hooge water.

      Den 19 Marty 1702 is des Heeren H: avontmaal gehouden op 't zuiden.

      Den 5 April 1702 is door stormwindt de pastoryeschuir in de
      Zuiderdrachten omgewait.

      Den 10 April 1702 is Willhem[!] de derde Coningh van Engelandt,
      Schotlandt ende Irlandt etc. alhier beluidt van 's morgens te ses uit
      tot des avonts.

      Den 4 May 1702 is de Heer Grietman Antús van Haarssen met mij ende de
      ingesetenen van de Zuiderdrachten in de kerke aldaar geweest om te
      accorderen over de omgewaide schuir; so is 't eindelijck 't accoord
      aldus getroffen door bemiddelinge van de Heer Officier:
      dat de meijer Popke Jans sal tot de opbouw van de schuire geven vijf
      en vijftigh caroli guldens en dan doen 't opperen. Ik sal daar toe
      geven hondertvijf caroli guldens sonder ijets weder te eisschen
      ende 't overige gelt sal uit de pastorijegoederen gemaakt worden. De
      timmerman hadde geacoordeert dat 't hondert ducatons soude moeten
      kosten, dat is 315 caroli guldens, nu 55, 105 en 155 is dan 315
      caroli guldens.

      Den 1 Juny 1702 is de schuir besteet an de minstbiedende van de
      timmerluiden ende is angenomen weder op te bouwen van Wijtse Reijners
      voor zes en vijftigh caroli guldens en 10 stuivers maar de materialen
      so oude, als nieuwe sullen daar toegelevert worden van ons wegens de
      pastorije."

      Met vriendelijke groet uit Delft,

      Annemarth Sterringa