17875Re: Re: Re:[Friesland-genealogy] Benedictus

  • Streekstra
    Dec 1, 2003
      Menno,
      De mogelijkheid dat "bekeerde"joden, welke naam je ze ook wenst te geven, of andere
      gelovigen eerder tot de doopsgezinden over zouden gaan dan tot de hervomden lijkt mij
      evident.
      Dit is volgens mij juist het wezenskenmerk van de doopsgezinden dat zij openstonden voor
      mensen die al gedoopt waren of die overgingen om voor hen moverende redenen zoals onvrede
      met hun eigen kerk of zelfs heel menselijk, ergens bij te horen en/of aanverwanten enz.
      Doopsgezinden hebben het moeilijk gehad omdat volgens de gevestigde kerken je maar een
      keer gedoopt kon worden en accepteerden de in hun ogen tweede doop niet.
      Dopen in bed als je 80 jaar was en niet meer ondergedompeld kon worden kwam voor.
      Mij is verteld dat als je welgesteld was en niet geheel meer goed, de doopsgezinden je
      graag opnamen.
      Mij lijkt het dat voor joden voor wie de weg naar een geestelijke functie in een andere
      kerk vrijwel onmogelijk was zich aansloten bij de doopsgezinden ook omdat het oude
      testament(de Torah) een gedeelte van hun geestelijke bagage was.
      Ik zou graag hier nog iets( in het kort) over horen zolang het over genealogie/naamsaaname
      of aanverwant e.d. gaat.

      Vriendelijke groet,

      Peter Nanne Streekstra