1730Re: [Friesland-genealogy] Huizinga

  • Marianne Hoogma
    Aug 7, 2000
      >Ben op zoek naar alle info over de families HUISENGA, HUISINGA, HUIZENGA
      >en HUIZINGA. Verder speciale interesse voor Johannes Rinses, Rinse
      >Johannes, Tjalling Rinses uit Veenwouden. Bedankt !

      Dag Bert Huizinga,

      Ik ben momenteel bezig met de nazaten van Dingelum Willems Huizinga, RK,
      geboren in Roordahuizum (1783) als zoon van Willem Steffens en Aafke
      Alderts en overleden op 13-9-1826 te Sneek. Hij gaat in ondertrouw op
      4-5-1805 te Sneek, het kerkelijk huwelijk is op 19-5-1805 met Tietje
      Harmens (die later de achternaam de Jong draagt). Dingelum Willems neemt
      in 1811 de achternaam Huizinga aan in Sneek. Hij was meester-kuiper in die
      plaats. Zijn (klein)kinderen gaan de door het leven met alle mogelijke
      varianten als Huisinga, Huisenga, etc.
      Deze familie is vooral te vinden in Sneek, maar kinderen uit een van de 4
      (!) huwelijken van een van zijn zonen Gerardus Dingeloms zijn ook te vinden
      in de gemeente Het Bildt.

      Ik ben er nog niet achter waarom deze Dingelum Willems de achternaam
      Huizinga koos, want zijn broer (en zuster) kozen in 1811 voor de achternaam
      Hoogma die al eeuwenlang in de familie van zijn moeder Aafke Alderts
      voorkwam.

      Mocht je meer willen weten over deze tak, waarvan ik overigens geen nazaten
      aantrof in Veenwouden, laat het dan even weten.

      Met vriendelijke groet,

      Marianne Hoogma

      (Ook altijd nog op zoek naar hedendaagse families Hoogma/Hogema/Hoogema
      oorspronkelijk uit Friesland).
    • Show all 6 messages in this topic