16576RE: [Friesland-genealogy] Mag ik wat vrage?????????????????????

  • Olga Jorritsma
    Sep 3, 2003
      Heelaas kun je andere continenten niet uitsluiten van een fries genealogie.
      Zo, wel wat moet je dan van mij wel niet denken, een mengelmoesje van duits, fries, drents, overijsels, etc.
      Als het ��n wel kan, maar het ander niet, dan vind ik dat erg kortzichtig.
      Ik ben van mening dat als het ��n wel kan, dat het ander ook toegelaten moet worden, mits het met genealogie te maken heeft.
      Bijbels genealogie heeft ook met genealogie te maken, net zo goed als het koninklijk genealogie, waar eerder een exposietie over is geweest in het fries muzeum.

      Olga

      Herman van der Woude <hvdwoude@...> wrote:
      Olga,

      Volgens mij ben je appels met peren aan het vergelijken. Maar het zij je
      vergeven, want het is of een heel vroege morgen voor je, of een heel late
      avond, gelet op het tijdstip dat je jouw bericht verzond.

      Er wordt een enkele keer wel eens betoogd dat Fries geen taal, maar een
      dialect is en dat Fries liever niet in deze groep moet worden gebruikt, dit,
      ondanks het feit dat het een groep is die zich richt op genealogie uit
      Friesland waardoor er dus ook veel Friezen aan de discussies deelnemen.
      Hoewel zo'n taaldiscussie ook wel eens wat teveel kan uitpakken, is echter
      geen van de deelnemers er ooit op uit (neem ik aan) om de ander te 'bekeren'
      tot zijn of haar 'Hollandse' of Friese standpunt.

      Voor zover ik weet, komt er in de bijbel geen enkele Fries voor, laat staan
      een Friese genealogie. Alleen al daarom horen bijbelse genealogie�n niet
      thuis in deze groep. Nog afgezien daarvan, dat, als er al eens iemand met
      een bijbelse genealogie voorbij zeilt, dat altijd gepaard gaat met
      bekeringsdrang. Ook daar is deze groep niet voor bedoeld.

      Andrys Stienstra heeft als moderator in deze groep al eens uitgelegd, dat er
      binnen deze groep drie talen worden gebruikt: Nederlands, Engels en Fries.
      Mocht een van die talen een probleem opleveren voor een ander, dan is dat
      zowel jammer voor de een als de ander. Maar voor het overige zou ik zeggen:
      terug naar de Friese genealogie�n!

      Met vriendelijke groet,

      Herman van der Woude