      From: "Karel van der Wal" <karelvdwal@...>
      To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
      Sent: Friday, August 08, 2003 2:38 PM
      Subject: Re: [Friesland-genealogy] familieboek op dvd

      anja, kom juist terug van een heerlijke/warme vakantie op de friese wateren
      en wilde je toch het volgende nog mededelen. Ik heb voor mijn familieleden
      verschillende persoonlijke boekjes gemaakt en bijv. op een verjaardag als
      kado gedaan. Nu gebruik ik wel Brother Keeper en daar heb je de volgende
      mogelijkheden, maar dat kan dacht ik ook in andere programma's: ik maak bijv
      van de oudste mij bekende voorvader een afstammeling overzicht in boekvorm
      en dat wordt opgeslagen via een RTF (Rich Text File) in Microsoft Words. Ook
      kan ik zo bijv. eenzelfde RTF file maken als kwartierstaat van de jarige.
      In Words kun je er alles bijhalen wat je maar wilt, documenten inscannen,
      foto's plaatsen etc. Zelfs kun je bijv. de herhaal woorden geboren in één
      keer vervangen door *, of gedoopt door ~, of overleden door ?. Dit bespaart
      weer papier. Als je dan alles naar je zin hebt bijgevoegd en bewerkt en
      veranderd dan kun je dat op A5 bijv. printen, dubbel zijdig ( eerst de even
      dan de oneven) en je losbladig boekje is klaar, zelf heb ik destijds bij de
      kantoor vakhandel inbindstrips ( voorzien van lijm-unibind systeem) gekocht
      en via een heet/verwarmd systeem smelt de lijm dus in het losbladig systeem
      en voila je hebt een mooi boekje. ( kan ook met eenvoudige ringband) Van
      iets dikker papier ( 120 grams maak je een mooi omslag) en een prachtig
      persoonlijk kado voor de jarige. ( als je de kwartierstaat voorin plaatst en
      de afstammelingen via een gekleurd tussenblaadjes achteraan dan ziet het er
      proffesioneel genoeg uit. Groetend KvdW