15839Onderzoek naar de familie Hansma/Plantinga

  • Henk Schuring
    Jun 29, 2003
      Hallo alle leden in bizonder aan Hans Rienk Plantenga

      Ik meld me graag aan als nieuw lid op de ledenlijst. Ik woon in Pretoria, Zuid-Afrika en ben nog niet zo lang geleden begonnen om een familie Parenteel samen te stellen van de familie Schuring. Uiteraard hoort daar ook de familie bij aan moederskant, de Hansma's meestal afkomstig uit Dantumadeel. Op Tresoar heb ik al heel wat weten te vinden, maar ga je verder terug voor 1800 dan worden de gegevens schaarser. Ik heb gelezen dat Hans Rienk Plantenga 125 pagina's verzameld heeft over de Plantenga's en Plantinga's. Nu met deze laatste ben ik vast gelopen in mijn onderzoek.

      Graag zou ik van Hans gegevens willen ontvangen over de Plantinga's indien hij inlichting heeft over de onderstaande tak van Plantinga's:

      Rinske Plantenga, geb. 26 oct. 1886, huwt met Ybele Hansma op 5 mei 1906, geb. 22 april 1886.

      Rinske's ouders waren: Kornelis Jacobs Plantinga, geb. 6 oct. 1839 en Tietje Andreas Hoekema, geb. 31 mei 1853, huwelijk op 17 mei 1873 te Ferwerderadeel.

      Rinske's grootouders: Jacob Cornelis Plantinga, geb in 1803 en Akke Oenses Straatsma, geb. in 1807, huwelijk op 12 juni 1828 te Ferwerderadeel.

      Verder terug heb ik geen gegevens gevonden. Zou Hans mischien in zijn bestand inlichting hebben over de overgrootouders van Rinske Plantenga? (De spelling variatie in de achternaam met "i" of "e" komt veelvuldig voor)

      Groeten

      "Onder die suidersterre"

      Henk Schuring
      Pretoria
      Zuid-Afrika

      PS: Ik spreek, schrijf en lees Nederlands, Afrikaans, Engels en kan een klein beetje Fries lezen, wil het graag leren praten maar de Friese taalcursus op online is "no good" ze praten daar veels te vlug Fries kan er geen worrd van verstaan.