15547Re: [Friesland-genealogy] Sjirck tjerks Eilander

  • ubo kooijinga
    May 27, 2003
      Op een vraag van mij naar een vergelijkbare situatie,
      kreeg ik van Herman de Wit het volgende antwoord:

      "De meest voor de hand liggende is dat er geen sociale
      dwang was om te trouwen op dat moment.
      http://geneaknowhow.net/faq/recht/onwettigheid.htm
      geeft al aan dat er in de eerste helft van de 19e eeuw
      een piek in ons land te zien is van samenlevende
      stellen met kinderen die ongehuwd waren. Door de
      economische toestand was er simpelweg geen geld voor
      dat soort dingen.
      Bekend is mij ook dat er b.v. in Groningen (platteland
      met name) in de 18e eeuw heel gewoon was als een
      ongehuwd paar samenleefde en kinderen kreeg; men huwde
      soms veel later of zelfs helemaal niet. Het was in die

      streek blijkbaar sociaal gezien geen probleem, sterker
      nog, het was bijna een algemeen verschijnsel.
      Het pas later trouwen kan tenslotte ingegeven zijn
      door het ouder wordende eerste kind. Op een gegeven
      moment werd het verschil wellicht merkbaar tussen de
      familienamen van kind en natuurlijke vader. Bij
      negatieve invloeden naar het kind toe kan dit b.v. de
      aanleiding zijn geweest voor de ouders om alsnog (in
      stilte?) te huwen.

      Vr.gr.,
      Herman de Wit
      --
      webmaster:
      http://geneaknowhow.net/"

      groet, Ubo Kooijinga

      --- alice bakewell <alicebakewell@...> wrote:
      > Hallo Atty,
      >
      > Ik ben blij dat niet meer mensen hier het antwoord
      > niet op weten, ik weet
      > echt niet wat ik hier over moet denken. Je kan wel
      > eens gelijk hebben. Wat
      > ook vreemd is dat de kinderen die trouwen niet
      > eerder hun eigen kinderen
      > erkenen en niet eerder trouwen dan na de aktes zijn
      > gerectificeerd wat mij
      > ook vreemd aankomt. Zolas Oeds Ties die zijn eerste
      > kind geboren word in
      > 1840 en pas in 1856
      > gaat trouwen hij heeft dan al 4 kinderen, de akte
> [...]

      Yahoo! Calendar - Free online calendar with sync to Outlook(TM).
      http://calendar.yahoo.com
    • Show all 11 messages in this topic