15532Braunius (was Driev(h)olt)

  • ponne39meppel
    May 27, 2003
      Omdat was vergeten ik mijn vorige bericht van een onderwerp te
      voorzien, zend ik het nogmaals in, nu voorzien van onderwerp:

      Jan Rienstra schreef:

      Die Henricus Braunius interesseerd mij, ik zit met die naam, die ,als
      Braunius, 1 maal bij me voorkomt maar waar ik wel meer van wil weten.

      Jan,
      Ik weet wie je bedoelt: Eelkjen Ypesdr. Braunius die in 1742 te
      Sneek huwde met Pyter Jans Rienstra en in 1757 te Sneek met Jacob
      Steven de Haan.
      Helaas kan ik geen verband vinden met mijn Brauniusbestand. Henricus
      Braunius is ca 1665 in de Pfalz geboren en overleed in 1749 te
      Deinum, waar hij predikant was.
      De in Groningen theologie docerende hoogleraar Johannes Braunius,
      rector van de hogeschool van Groningen en Ommelanden, was volgens
      Romein een bloedverwant van hem. Deze Johannes was een zoon van
      Michael Braun (sneuvelde in 1635 als burgemeester van Kaiserslautern
      bij de bestorming van de stad door de keizerlijke legers in de
      Dertigjarige Ooorlog)en Catharina Johannesdr Retich. Johannes'
      moeder vluchtte daarna met hem (en andere kinderen ?, onder wie de
      vader van Henricus?) naar Metz. Johannes huwde tweemaal, maar kreeg
      geen nazaten.
      Henricus werd dus predikant (van hem bevindt zich een
      olieverfschilderij in het Fries Museum)en huwde in 1704 met Helena
      Hermanus Crans (van Leeuwarden). Zij kregen drie zonen (van wie
      Christiaan Hermanus en Arent predikant werden). Een zoon van
      Christiaan Hermanus Braunius en Johanna Nijbuurt/Nieubuurt (verder
      hadden ze nog twee dochters)was Henricus Hermanus Braunius die ook
      predikant was(Nes(Ameland), Sint-Johannesga en Nieuw Brongerga
      (Knijpe)) Hij huwde met Janke Durks Drijfhout, waarmee we weer bij
      de Drijfhouten terug zijn.

      Wiecher Ponne