15174Teyema

  • Cisca Born
    May 4, 2003
      Hallo allemaal,

      in mijn boekenkast vond ik het boekje "Langs oude Friese windmolens",
      door G.D. Wijnja.

      In dit boekje staan foto's en ansichtkaarten met een omschrijving
      erbij.
      Ik vond in het boek een foto van DONKERBROEK, waarop een molen staat.
      De volgende tekst staat erbij:

      In 1664 wordt er al een korenmolen op het oosten van Donkersbroek
      aangegeven. In de tijd toen de belasting op het gemaal moest worden
      betaald, woonden er bij de molen twee controleurs die moesten toezien
      op de hoeveelheden graan, die er gemalen werden. Aan de molen was ook
      een bakkerij verbonden. MEINE v.d. WULP was de laatste molenaar,
      totdat de molen in 1922 werd afgebroken. Op de west stond de
      korenmolen van TEYEMA, een voormalige watermolen, en ook heeft er nog
      een runmolen in Donkerbroek gestaan. De molen op de foto is naar alle
      waarschijnlijkheid die van TEYEMA.

      Ik weet niet of deze gegevens bekend zijn bij de mensen die de
      familie TEYEMA uitzoeken, maar ik hoop dat iemand hier wat aan heeft.

      Groeten van Cisca Born

      Altijd op zoek naar de familie Born.
    • Show all 8 messages in this topic