13991Re: [Friesland-genealogy] van der Lieuw

    Feb 1, 2003
      Fokke,

      Volgens mij is de g(eb) datum die jij voor Antje Kalsbeek hebt staan eigenlijk haar huwelijksdatum. Daarom schreef ik in mijn eerste mail ook dat het praktisch is om geb en geh te gebruiken in plaats van g. voor beide gebeurtenissen.
      En dan is er kennelijk ook sprake van een overtype- of schrijffout. Want het is toch wel erg toevallig dat ze op 25 december 1791 met Jan Ljeuwes trouwt.

      Het lijkt me dat deze Jan Ljeuwes dezelfde moet zijn als de Jan Lieuwes die in 1811 de naam van der Lieuw aanneemt voor hem en zijn kinderen Jelle 12, Lieuwe 10, Meine 8, Age 6, Jitske 18, Maria 3/4.

      Vervolgens vinden we een aantal van zijn kinderen terug in diverse huwelijks- en overlijdensaktes, waar zich dan de merkwaardige discrepantie tussen de geboortedatum op grond van de leeftijden bij de namenregistratie en de geboortedatum op grond van de leeftijden in andere aktes voordoet. Waarbij voor alle kinderen een verschil van ca. 3 jaar lijkt te bestaan. Juist omdat het voor alle kinderen van Jan van der Lieuw geldt, lijkt het dus toch om dezelfde personen te gaan.

      Volgens mij zit het zo:

      1. Fokke van der Lieuw

      2. Lieuwe Jan van der Lieuw
      3. van Ginkel

      4. Fokke Lieuwes van der Lieuw (geb. 1-10-1850)
      5. Nienske Popkes Teijema (geb Opsterland 2-6-1857)

      8. Lieuwe Jans van der Lieuw (geb. ca. 1798; overl. 20-7-1874; huwelijk1: 11-9-1825 met Zwaantje Jurjens Reitsma, zij overlijdt 2-10-1832 en is geb. ca. 1798)
      huwt voor de tweede keer op 11-1-1835 met
      9. Hittje Jans Huisman (geb. ca. 1801)
      Overlijdensakte Schoterland, 1884; Aangiftedatum 4 februari 1884, akte nr. 26; Hiltje Jans Huisman, overleden 3 februari 1884, oud 83 jaar, weduwe

      Uit het eerste huwelijk met Zwaantje Reitsma:
      a. Geboorteakte Schoterland; Aangiftedatum 18 november 1826; Janke Lieuwes van der Lieuw
      Overlijdensakte Schoterland, 1860; Aangiftedatum 12 november 1860, akte nr. 206; Janke Lieuwes van der Leeuw, overleden 11 november 1860, oud 33 jaar, ongehuwd
      b. Geboorteakte Schoterland; Aangiftedatum 10 september 1828; Jan Lieuwes van der Lieuw
      c. Geboorteakte Schoterland; Aangiftedatum 24 december 1830; Antje Lieuwes van der Leeuw
      Uit het tweede huwelijk met Hittje Huisman:
      d. Geboorteakte Schoterland; Aangiftedatum 2 januari 1838; Ekke Lieuwes van der Lieuw, geboren 2 januari 1838
      e. Geboorteakte Schoterland; Aangiftedatum 9 juni 1840; Jantje Lieuwes van der Lieuw, geboren 9 juni 1840
      Overlijdensakte Schoterland, 1840; Aangiftedatum 13 juli 1840, akte nr. 82; Jantje Lieuwes van der Lieuw, overleden 11 juli 1840, oud 1 maand
      f. Geboorteakte Schoterland; Aangiftedatum 2 maart 1842; Grietje Lieuwes van der Lieuw, geboren 2 maart 1842
      g. Geboorteakte Schoterland; Aangiftedatum 31 december 1844; Jelle van der Lieuw, geboren 31 december 1844
      h. Geboorteakte Schoterland; Aangiftedatum 25 maart 1848; Fokke van der Lieuw, geboren 25 maart 1848
      Overlijdensakte Schoterland, 1850; Aangiftedatum 19 augustus 1850, akte nr. 100; Fokke Lieuwes van der Lieuw, overleden 18 augustus 1850, oud 2 jaar; Zoon van Lieuwe Jans van der Lieuw en Hittje Jans Huisman
      i. Geboorteakte Schoterland; Aangiftedatum 1 oktober 1850; Fokke van der Lieuw, geboren 1 oktober 1850

      10.

      16. Jan Ljeuwes/Lieuwes van der Lieuw (geb. ca. 1772)
      Overlijdensakte Smallingerland, 1855. Aangiftedatum 31 maart 1855, akte nr. 62
      Jan Lieuwes van der Leeuw, overleden 31 maart 1855, oud 83 jaar, weduwnaar, zoon van Lieuwe Fokes en Jitske Jans

      huwt op 25-12-1791 met

      17. Antje Jelles Kalsbeek (geb. ca. 1770)
      Overlijdensakte Smallingerland, 1848, Aangiftedatum 29 januari 1848, akte nr. 32
      Antje Jelles van Kalsbeek, overleden 27 januari 1848, oud 78 jaar, gehuwd dochter van Jelle Hotzes en Marijke Romkes

      32. Lieuwe Fokes
      huwt 13-3-1757 met
      33. Jitske Meines

      Trouwregister Hervormde gemeente Drachten DTB nr. 624, 1674 - 1811
      Vermelding: Bevestiging huwelijk van 13 maart 1757, Drachten
      Man: Lieuwe Fookes, Haskerdiken; Vrouw: Jitske Meines, Noorderdrachten

      34. Jelle Hotzes
      huwt 3-5-1761
      35. Marijke Romkes

      Trouwregister Hervormde gemeente Garijp-Suameer-Eernewoude DTB nr. 708, 1635 - 1771
      Vermelding: Bevestiging huwelijk van 3 mei 1761, Garijp
      Man: Jelle Hotzes, Suawoude; Vrouw: Marike Romkes, Garijp
      Trouwregister Hervormde gemeente Suawoude-Tietjerk DTB nr. 723, 1632 - 1811
      Vermelding: Bevestiging huwelijk van 3 mei 1761, Garijp
      Man: Jelle Hotzes, Suawoude; Vrouw: Marike Romkes, Garijp

      Nou nog een potje verifiëren in de archieven en hopelijk is dan het "Lieuwen-raadsel" opgelost :-))