13251Re: [Friesland-genealogy] Nijholt (RK) Doniawerstal

  • Cornelius Boekema
    Dec 2, 2002
      Hinke hier nog 'n aanvulling op de volgende gegevens die je aan Gerry
      had verstuurd:

      III-c Lykle Harmens Nijholt, geboren op 17 januari 1838 te
      Doniawerstal,
      zoon
      van Harmen Lykles Nijeholt (II-b) en Trijntje Jans Nijmeyer.
      Lykle is getrouwd op 5 juni 1879 te Doniawerstal met Pietje
      Tjitses
      Rypkema.
      Uit dit huwelijk:

      1 Trijntje Nijholt, geboren op 5 augustus 1880 te
      Doniawerstal.
      Trijntje is getrouwd op 9 mei 1913 te Doniawerstal met Oege
      Postma.

      Er was ook 'n zoon Tjitske (zo bewaard gebleven in de Rypkema's
      stamboom), geboren in Doniawerstal op 23 Juni 1884 en getr. in
      Doniawerstal met RIEMKJE BOEKMA, geb. in Wartena, 29 jan. 1887, overl.
      in St.Nicolaasga, 17 Jan. 1947, dr. van Jacobus Durks (Kobus) Boekema en
      Henrica (Hendrikje) Jozefs Spoelstra. Ik heb niet kunnen vinden wanneer
      Tjitske overleden is. Zou jij dat soms weten?

      Ik heb ook 'n Sjoerd Lykles, getr. met Marijke Jetzes Bosman, in mijn
      bestand. Hij zou geboren zijn rond 1804, want toen hij overleed op 3
      Oct. 1863 was hij 59 jaar. Tresoar vermeldt 7 kinderen van dit
      echtpaar. Zou hij ook 'n zoon zijn uit dit huwelijk, waar je andere
      kinderen van aangaf:

      I Lykle Harmens Nijholt, geboren rond 1767, overleden op 25 oktober

      1826
      te Haskerland.
      Lykle is in ondertrouw gegaan op 5 mei 1793 te
      Haskerhorne/Oudehaske
      (tweede proclamatie, att. naar Sint Nicolaasga) met
      Sjoukje Ydes Agricola, geboren rond 1769, overleden op 31
      december
      1827
      te Doniawerstal, dochter van Yde Bouwes Agricola en Sjoukjen
      Gerrits.

      Mvrgr.

      Cor Boekema