11527Re: [Friesland-genealogy] grafstenen

  • Streekstra
    Aug 25 11:12 AM
      Beste lotgenoten,Roelof e.a.

      Even wat huiswerk.Zoek even in deze groep onder ''grafopschriften" en zie dat er al een beknopte discussie is gevoerd over dit onderwerp.De site van Hessel met v.n.l. NO Friesland is zeer informatief en ook worden diverse boekwerkjes over dit onderwerp genoemd.
      M.i. niet verkeerd om (oude) grafopschriften e.d.,evt. met foto's, te digitaliseren i.v.m de huidige "opruimwoede" en ik meen dat er al zo een project gaande is.
      Praalgraven,en graven van adelijke en belangrijke families en personen kom je tegen op het internet.(zie o.a.de historische site van Leeuwarden).
      Roelof,
      Opschriften/foto,s van recente grafstenen direct op een site te zetten is m.i.meestal simply "not done" en heeft ook niet zo direct met genealogie te maken.

      Echter voor de Friezen om utens en hun nazaten onder ons in verre streken die hun genealogiese speurtocht naar hun voorouders willen documenteren en toch ook vaak heimwee (ook uit verhalen) hebben,kan een site met grafopschriften van hun voorvaderlijke familie heel belangrijk zijn.
      Op deze site kan je natuurlijk vermelden dat per Email nadere gegevens en/of foto's van meer recente opschriften eventueel te bekomen zijn.Ik zie daar niet zo direct een bezwaar in.

      Voor de rest veel sterkte en may the force be with you a.h.w.

      Vriendelike groeten,

      Peter Nanne Streekstra

      .