      From: "Streekstra" <streek@...>
      To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
      Sent: Saturday, August 24, 2002 1:12 AM
      Subject: Re: [Friesland-genealogy] grafstenen

      Roelof,lotgenoten,

      Aantasting van de persoonlijke levenssfeer(privacy) van overledenen die
      vermeld worden op grafstenen lijkt mij een beetje moeilijk.
      Iets anders kan het m.i. zijn voor nabestaanden die te maken hebben met
      recentelijk geplaatste grafstenen.
      Maar ja, kerken/kerkhoven met (oude) grafstenen zijn normaliter vrij te
      bezichtigen door alle publiek.Jawel,soms moet de sleutel gevraagd worden.
      In sommige kerken is fotograferen niet toegestaan maar even vragen doet
      wonderen.
      In Amerika zijn tientallen sites waar tegen betaling fotoos van graven van
      voorouders te bekomen zijn.
      Voor een fistfull of dollars kun je daar iemands hele doopzeel lichten,
      compleet met criminal records.
      Voor zover ik weet,als non-jurist,is de (nieuwe ) wet op de privacy in
      nederland veel stringenter, maar als je als genealoog, met wat afstand in de
      tijd , foto's hebt van graven van voorouders, je er veel mensen, voor de
      documentatie van hun voorouders, en mij misschien ook nog wel, een dienst
      bewijst.

      Vriendelijke groet,

      Peter Nanne Streekstra