Re: [EfR] Re: Rromi in Canada

  • Daniel P.
    Message 1 of 48 , May 1, 2013
      At 03:29 PM 5/1/2013, ARIN wrote:
      >N-as prea-sh crede...

      Crezi ce vrei, da' dovezi ai?

      >Denumirea de "rroma(nes, rromales)" e veche de cateva sute de ani -

      Ma rog, unde scrie?

      >denumirea de Romania e de doar vreo 170 ani (asta, cu larghetze,
      >adica daca luam in consiederare si perioada de dupa 1859 cand de
      >fapt se numea "Principatele Unite" samd.) si nu cred ca i-a zis
      >nimeni sa nu isi zica asa ca nu-stiu-ce...

      Da' insa e ceva logica dedesubt:

      1. Ca la origine Romana e o limba romanica
      2. Ca ceva populatie veni unde e Romania acu' de unde fu alta Romania
      altadata, adica Imperiul Roman de Rasarit.

      Ca o curizitate, a dracu' de intimplatoare, de ce in balcani unde
      romanii is numiti vlahi, tiganii poarta numele de vlaxi?

      <http://en.wikipedia.org/wiki/Vlax_Romani_language>http://en.wikipedia.org/wiki/Vlax_Romani_language

      Cand rroma - roman e o intamplare, vlah - vlax parca nu mai e, de
      doua ori e cam aproape un "pattern".

      >In afara de asta, nu prea vad cum o "autoritate" i-ar putea
      >interzice cuiva sa-si zica absolut oricum vrea el / ea.

      Corect, n-ai cum sa interzici, dar macar Romania cu Petre Roman
      Neulander in fruntea putea sa nu se grabeasca sa vine cu numele de
      rroma, in timp ce prin Franta le zice cam tot "gitans", in Germania
      "zigeuner" so tot asa.

      Parintii lui Petre Roman au adus in Romania bolsevismul si au comis
      genocid impotriva romanilor, Petre Roman le continua opera, de data mai subtil.

      >"De ce tac?" Da' ce-ar trebui sa faca / zica?

      Printre altele sa clarifice ca, desi is cetaateni romani, multi
      dintre tigani se considera o populatie total aparte cu propria lor
      cultura si obiceiuri, ca invata de mici sa _nu_ se integreze si sa
      traisca izolati, ca staborul lor face legea si ca legea tarii nu
      conteaza in locul lor, ca, desi se dau discriminati, multi si-au
      facut palate. Iar la faza asta intr-o tara civilizata ca SUA fiscul
      i-ar lua imediat la intrebari despre originea veniturilor care apoi
      vor fi impozitate.

      --------------------------------

      Eu cand m-am hotarat sa vin in SUA, am venit printre altele si pentru
      valorile americane, desi imi pastrezi ce-i al meu: limba si unele
      obiceiuri o fac fara sa incalc legile si regulile locului, din SUA si
      din Texas, adica e de bun simt sa ma port cu respect fata de cei ce
      m-au primit la ei.
    • docarnu
      Message 48 of 48 , May 7, 2013
        > N-am timp sa citesc cuvant cu cuvant insa is curios sa stiu
        > intinderea denumirii de "Rroma" prin secolul 16,

        Pai cica zice acolo ca tiganii intre ei se chemanu romanichal.

        adica originea si
        > istoria cuvantului "roma" in comparatie cu originea ci intinderea
        > cuvantului "tzigan".
        >
        > Ca de ex prin 1530 Henry VIII a dat o lege
        > <to expel the "outlandish people calling themselves Egyptians>

        Una nu exclude pe alta. Tiganii le spuneau celorlalti ca sint din Egipt (poate si credeau), altii le spuneau lor tigani/egipteni etc dar asta nu insemna ca ei intre ei nu se puteau numi altfel.
        romanichal e termen din limba angloromani, si de aia s-a incetatenit, ca tot ce e englezesc :).

        > Ion Budai Deleanu in secolul XIX parca a scris "Tiganiada" si nu "Romaniada":
        >
        > http://ro.wikipedia.org/wiki/%C8%9Aiganiada

        Iarasi nu inteleg contradictia. Evident ca au existat mai multe denumri care au coexistat. Si de asemenea nu spune nicaieri ca roma era cuvint foolsit de tiganii romani.
        Ovidiu