Re: [EfR] partea franceza - partea federala

  • Andrei Andrei
    Message 1 of 25 , Oct 1, 2007
      Din cele ce am mai citit pe forum, am constatat ca majoritatea se pronunta pentru a imigra pe partea federala, fiecare oferind mai multe sau mai putin argumente.
      Eu, asa cum o spune si topicul, sunt in dilema intre partea franceza si partea federala, am aplicat pentru Quebec, am obtinut CSQ, dar inca nu stiu incotro s-o apuc ...Asa cum spuneam mai sus, am vazut ca mai toata lumea recomanda partea federala, dar nu stiu ce sa fac, mai ales ca la limba franceza stau mai bine ca la engleza (si in engleza ma descurc, dar franceza chiar o stiu bine). In alta ordine de idei, daca am aplicat pe Quebec si as pleca in Ontario, ce as avea de pierdut ? Pe de alta parte, in Ontario mi-ar folosi la ceva faptul ca stiu si franceza ? Am nevoie de niste opinii ale unor membri ai forumului, care
      m-ar putea sfatui.
      Andrei

      may_miruna <may_miruna@...> wrote:
      Intre a aplica pe partea franceza si cea federala inteleg ca exista
      diferente, durata de procesare a dosarului, limba ceruta (franceza sau
      engleza), interviu, etc.
      Intrebare: daca aplic pe partea federala ma voi putea stabili de la
      inceput in Quebec si beneficia de toate drepturile ca si un emigrant
      pe partea franceza? (cursuri de limba, ajutor social...).

    • Adrian MARTA
      Message 2 of 25 , Oct 1, 2007

        Majoritatea iti recomanda partea federala, pentru ca marea majoritate de pe
        EFR sunt din partea federala.

        Pasul pe care urmeaza sa-l faci e destul de important si decizia trebuie s-o
        iei singur nu sfatuit de x, y pe ca care probabil nu-l vei intalni
        niciodata.

        Depinde si de meseria ta, dar franceza in partea federala iti poate folosi
        in masura in care engleza te ajuta sa fi acceptat sa folosesti franceza.

        Nu am sa spun mai multe pentru ca discutia ON vs QC e veche si argumente pro
        si contra vor exista mereu.

        Parerea mea este ca : Quebecul iti ofera liniste sufleteasca, Ontario
        liniste materiala, dar pentru ambele va trebui sa lupti cu multe obstacole
        la inceput. Depinde de tine ce-ti doresti si care e scopul traversarii
        oceanului.

        Bafta maxima,

        Ady

        _____

        Message 3 of 25 , Oct 1, 2007
          Personal in Toronto am auzit vorbindu-se in franceza extrem de rar, pot
          zice cu mina pe inima ca mult mai rar chiar decit romana. Din cite
          inteleg eu, pe aici franceza e ceruta doar la anumite job-uri de guvern
          (la care oricum nu ai acces imediat cind ajungi aici).

          In ce priveste franceza invatata in Ro... s-ar putea sa ai unele
          surprize in Quebec :-)))

          Numai bine.
          Basil

            Message 5 of 25 , Oct 2, 2007
              In Ontario se poate lucra si fara sa fii in organizatia PEO. Si eu si altii lucram de peste 10 ani in inginerie mecanica. Sint posturi unde este mandator sa fii in organizatia Prof. Eng. of On. Acolo trebuie sa-ti pui stamampila si sa fii raspunzator in fata legii.(poduri, cladiri, viaducte etc).
              CE-i rau ca multe job-uri pleaca peste hotare, Mexic, India, China. In Ontario s-au pierdut 170.000 de joburi in 'automobile manufacturing' in ultimii ani. Si compania unde inca mai lucrez se v-anchide in iunie 2008-destinatia Mexic. Sint aici citiva romani si bastinasi Peng si vor ramine fara job-uri. Am intinlnit pe parcursul anilor Peng care faceau cu totul altceva decit inginerie.
              succes
              ioan

              Message 6 of 25 , Oct 2, 2007
                La 2 Oct 2007-an ekzakte je 8:25 ioan i. skribis:

                > Sint aici citiva romani si bastinasi Peng si vor ramine fara
                > job-uri. Am intinlnit pe parcursul anilor Peng care faceau cu
                > totul altceva decit inginerie.

                Eu sint Peng (adica P.Eng. Proffesional Engineer) din 1980. Din 1979 am lucrat
                la IBM ca inginer, deci inainte de a fi fost admis in APEO (asa-i zicea atunci), dar
                am facut inginerie/proiectare adevarata numai in primii doi ani. Si chiar si atunci,
                fiind "intelectual property" a IBM-ului, nu a trebuit sa-mi folosesc titlul si stampila
                in cadrul companiei. Dupa aia m-au trecut/avansat in programare, mai intii
                programare legata de specialitatea mea, electronica, apoi in cimpuri din ce in ce
                mai abstracte, pina cind am ajuns sa fac programare pentru programming
                languages, contabilitate, mutual funds, ba pina si in asigurare :-)

                Dar imi platesc cu constiiciozitate cotizatia la PEO, pentru ca am avantajul
                asigurarii de grup pentru disability atita timp cit sint membru al organizatiei.

                --
                Adrian Boldan, Toronto
                Mia adreso: http://ca.geocities.com/boldan19/

              • liviufa
                Message 7 of 25 , Oct 2, 2007
                  --- In EscapeFromRomania@yahoogroups.com, Andrei Andrei
                  <and86rey@...> wrote:

                  Este bine sa spunem de la inceput ca exista o mare diferenta intre
                  profesiunea de inginer din Romania si cea din Canada. Lasand la o
                  parte orgoliile fiecaruia precum si diferenta mare de pregatire
                  dintre diferitii ingineri romani care vin in Canada, trebuie
                  subliniat ca profesiunea aceasta este foarte bine reglementata, si
                  nu orice absolvent cu studii superioare tehnice ajunge Professional
                  Engineer pana cand nu indeplineste niste cerinte. Aceste cerinte
                  sunt mai usor de indeplinit de canadieni sau de cei cu studii facute
                  in Canada si mult mai greu de cei veniti din afara. De asemenea e
                  ceva mai usor pentru cei din IT si telecomunicatii.
                  Inscrierea in Asociatia profesionala presupune printre altele:
                  1.echivalare studii ( dar NU hartia aia de doi bani, pardon 200 CAD,
                  despre care s-a tot vorbit pe forum) ceea ce presupune intre 3 si 15
                  examene la materii tehnice; 2 Experienta in domeniul respectiv in
                  CANADA de minim 2 ani intr-o functie foarte apropiata sau
                  echivalenta; 3.Recomandare din partea unor P. Eng cu care ai lucrat
                  in acel timp. Diferite asociatii au si alte cerinte si se poate ca
                  un membership intr-o provincie sa nu fie recunoscut in alta, depinde
                  de ce acorduri sunt.
                  N-ar fi foarte complicat deci, cu exceptia ca trebuie mai inati sa
                  apuci sa lucrezi fix pe felie, ceea ce e mai greu sau dureaza un pic.
                  Exista de asemenea asociatii profesionale ale tehnologistilor, mult
                  mai apropiate ca domeniu cu ceea ce fac majoritatea inginerior in Ro.
                  Acela e un prim pas, se poate continua relativ mai usor spre P.eng.
                  Sunt foare multe diferente in modul de lucru, calcul, standarde
                  tehnice, coduri s.a.m.d si trece ceva timp pana un nou venit se pune
                  la punct. Dar merita !

                • o_tataru
                  Message 8 of 25 , Oct 2, 2007
                    --- In EscapeFromRomania@yahoogroups.com, VB <kn@...> wrote:

                    > In ce priveste franceza invatata in Ro... s-ar putea sa ai unele
                    > surprize in Quebec :-)))
                    >
                    > Numai bine.
                    > Basil

                    :-))) Ei, e f. bine daca vii cu "lectia" invatata de-acasa, te-ajuta
                    f. mult. Franceza scrisa e franceza standard, peste tot, diferentele
                    apar la vorbire. Ptr. jurnalele TV e OK insa in strada e altceva,
                    quebecosii te inteleg f. bine, problema e ca tu nu-i intelegi. In
                    zona Montreal se vorbeste dialectul zis "joual" care este un amestec
                    de franceza veche (sec XVIII) din provinciile Normandia si Bretania
                    precum si cuvinte de origine engleza si indiana (mai putine). Mai
                    sint niste zone in Québec unde se vorbeste ceva diferit de joual, e
                    vorba de zona Saguenay/Lac-St-Jean si Gaspésie: pe cei din Saguenay
                    eu nu reusesc niciodata sa-i inteleg (cunosc doi studenti care vin de
                    acolo), iar cei din Gaspésie vorbesc dialectul acadian (foarte
                    asemanator cu ce se vorbeste in French Quarter din New Orleans, am
                    auzit). Cu timpul insa ti se va "forma urechea" si problemele astea
                    vor disparea. In primele luni dupa aterizare (am deja 19 luni de
                    Canada) am vrut sa ma mut intr-un cartier anglofon, eram disperat si
                    cautam pretexte sa ajung in centru sau in partea de vest ca sa mai
                    aud si engleza (de fapt americana, nu engleza :-)). Acum imi este
                    indiferent, ce conteaza e sa fie vecinii linistiti si zona curata...
                  • o_tataru
                    Message 9 of 25 , Oct 2, 2007
                      <and86rey@...> wrote:

> [...]
                      de pierdut ? Pe de alta parte, in Ontario mi-ar folosi la ceva faptul
                      ca stiu si franceza ? Am nevoie de niste opinii ale unor membri ai

                      1. Daca nu esti in cazul ideal (sa fi vizitat Canada inainte de
                      emigrare, cum au facut citiva membri ai listei odinioara) atunci e o
                      chestie de sansa si de "feeling", nu stiu cit te ajuta istoriile pe
                      care le poti gasi aici. Per ansamblu, economic vorbind, provinciile
                      anglofone o duc mai bine decit Québec (exceptind provinciile
                      maritime, de la Atlantic adica). Depinzind de ce-ti doresti si cu ce
                      backgound vii aici, Québec poate fi o alegere f. buna dar la fel
                      poate fi un dezastru. Suma de bani cu care vin oamenii aici se
                      termina incredibil de repede si cam in acelasi timp, indiferent de
                      suma, ptr. ca mai toata lumea isi va mentine standardul propriu din
                      Romania, am observat, si atunci trebuie sa faci ceva sa te intretii.
                      Joburi de supravietuire sint peste tot, nu-ti cere nimeni facultate
                      sau special skills ci lucruri mult mai practice, ori noi parca nu
                      ptr. asta am venit aici si trebuie sa misti bine lucrurile din loc.
                      Dar cu timpul reusesti sa treci peste aproape toate barierele si cred
                      ca vei avea multumire din multe privinte. De multe ori s-a discutat
                      aici despre motivatia emigrarii, unii ziceau ca banii (dar eu nu vad
                      Canada ca o tara unde sa te imbogatesti), altii cautau o viata mai
                      linistita, dupa mine cazul perfect e sa-ti iasa ambele, o satisfactie
                      materiala decenta data de meseria care-ti place s-o practici si
                      implinirea pe plan familial, social, si totul miscindu-se intr-un
                      sistem care iti da incredere in alegerea pe care ai facut-o. Sint
                      lucruri perfect posibil de atins dar isi au pretul lor, mai ales la
                      inceput.

                      2. CSQ ti se cere cind faci landingul la aeroportul Trudeau si te mai
                      poate ajuta la inscrierea la studii in Québec (poate si la altele,
                      dar oricum e bine sa-l pastrezi chiar daca aterizezi in alta
                      provincie).

                      Succes, Ovidiu Tataru
                    • o_tataru
                      Message 10 of 25 , Oct 2, 2007
                        <and86rey@...> wrote:

> [...]

                        > Adrian MARTA <adrian.marta@...> wrote:
                        > Salut,
                        >
                        > Majoritatea iti recomanda partea federala, pentru ca marea

                        Si Quebecul e in partea federala, deocamdata ;-)) (majoritatea a
                        demonstrat, e drept ca la limita, ca este federalista ;-)). Cind nu
                        va mai fi, posibil ca nu dupa mult timp sa ajunga statul nr. 51 (cum
                        era sa fie pe timpul lui Duplessis).
                        Ovidiu Tataru
                      • apaminerala
                        Message 11 of 25 , Oct 3, 2007
                          Vino in Montreal cu gindul sa stai 2 luni. Atit.

                          Ia-ti permisul in Montreal,vezi cum e cu "franceza",ia-ti o masinuta
                          ieftina cu asigurare care costa putin. Testeaza scolile din Montreal.

                          Fa citeva drumuri la Toronto ( e vreo 70 CAD dus-intors, nu e asa un
                          capat de tara, faci vreo 6 ore ).

                          Cauta munca si prin Cornwall sau alte localitati de-astea adiacente.

                          Peste tot in Montreal vei avea nevoie sa stii si engleza, daca vrei
                          job unde sa cistigi si bani.

                          Deci efortul asta tot il vei face. De ce sa nu-l faci de la inceput?

                          Tudor

                          > In ce priveste franceza invatata in Ro... s-ar putea sa ai unele
                          > surprize in Quebec :-)))
                          >
                          > Numai bine.
                          > Basil
                        • daniel buta
                          Message 12 of 25 , Oct 3, 2007
                            Un sfat pentru noii veniti sau care se gandesc sa vina, care poate fi luat in considerare sau nu de la cine va care e stabilit in Montreal (deocamdata)
                            Avantaje Montreal:
                            - esti casatorit si ai copii (cel putin 2), sansele sunt mari sa gasesti gradinite subventionate
                            - permis de conducere usor de obtinut si intr-un timp scurt
                            - studii (colegiale, univesitare) ieftine, poate cele mai ieftine din America de nord si recunoscute
                            - ordinul inginerilor, nu e chiar imposibil de luat (sunt unele trucuri pe care le poti face sa grabesti procesul)
                            - limba...hmmm, daca ai o baza in franceza e bine, te ajuta sa te integrezi in noua limba care, din pacate, cam esti obligat sa o inghiti chiar daca nu-ti place: franco-quebecoasa-engleza (un amestec ciudat cu care te vei obisnui). Nu intelegi "limba", o dai in engleza si in proportie de 95% ti se va raspunde in eng
                            - job, depinde de tine cat de bun esti si cat esti dispus sa faci
                            - chirii ieftine
                            - asigurari (in general) mult mai mici decat in restul provinciilor
                            - dai peste romani la tot pasul :)

                            Federal:
                            - esti singur si stii bine limba
                            - job gasesti relativ usor, daca esti "beton" te poti agata repede de un super salariu
                            - ai job-ul, te doare la "basca" de restul...

                            Concluzie:
                            Orice inceput e greu pentru oricine, iar mutarea dintr-o provincie in alta inseamna de fiecare data un alt inceput. Cunosc cel putin 2 exemple concrete, oameni care ii cunosc foarte bine care au incercat Alberta si dupa 2 luni s-au reintors la Montreal (acesti oameni au avut cel putin 3 "inceputuri"). Norocul unora nu poate fi si al nostru. Cred ca ar trebui sa vedem exact cum suntem, cat stim sa facem, la ce nivel ne ridicam cu standardele personale, ce dorim cu adevarat sa facem si apoi sa alegem. S-a discutat mult pe acest forum Montreal vs Toronto, sunt avantaje si dezavantaje in ambele cazuri, dupa experienta fiecaruia. Asta nu inseamna ca nu trebuie incercat mai ales ca atunci cand vii in Canada esti tanar...

                            Mult succes pentru cei care se gandesc sa vina si salutari la toti care sunt aici...

> [...]

                            Tudor

                            > In ce priveste franceza invatata in Ro... s-ar putea sa ai unele

                          • ioan i.
                            Message 13 of 25 , Oct 3, 2007
                              si eventual asigurare mai ieftina la Monex....

> [...]

                              asigurarii de grup pentru disability atita timp cit sint membru al organizatiei.

                            • Apa Minerala
                              Message 14 of 25 , Oct 4, 2007
                                De acord cam cu totul, cu exceptii:
                                -permisul nu mi-a parut asa de usor de luat. Programare dificila, verificari, re-programare peste o luna. Daca pici permisul mai gasesti loc numai telefonind super-insistent si avind norocul sa gasesti pe cineva care s-a razgindit pentru ziua aia.

                                - despre trucurile pe care le poti face ca sa grabesti procesul la Ordinul Inginerilor as vrea sa aflu mai mult. Mai mult decit sa te inscrii la examene si sa iei examenele eu nu vad.

                                Promovarea pe baza de vechime functioneaza in Quebec mai bine decit in Toronto dupa parerea mea.

                                Management quebecos : ca si francezii, vorbarie multa, prezentari exceptionale, cu respectarea termenelor e mai greu.

                                Management anglofon : vorbarie moderata, prezentari exceptionale, termenele se respecta.

                                Exemplu dat de quebecosi intotdeauna ( l-am citit si io intr-un ziar, il redau intocmai ) :

                                francofonii construiesc un spital si 6 luni mai tirziu discuta despre marimea ferestrelor.

                                anglofonii il dau in folosinta peste 6 luni, chiar daca e cam urit.

                                Eu locuiesc in Montreal.

                                Posted by: "daniel buta" butadaniel@... butadaniel Wed Oct 3, 2007 11:32 am (PST) Un sfat pentru noii veniti sau care se gandesc sa vina, care poate fi luat in considerare sau nu de la cine va care e stabilit in Montreal (deocamdata)
[...]

                                Helping businesses save money worldwide
                                www.sunapemobil.ca
                                Numar de acces in .ro : +40318107430 (se taxeaza la pretul unui numar 031)
                                Romania 3.5 c/min (USD)
                                Moldova 10c/min

                              • VB
                                Message 15 of 25 , Oct 4, 2007
                                  Cu permisul e cam la fel si in Toronto, daca l-ai picat nu poti sa il
                                  dai mai repede de 2 saptamini (prin lege) dar de obicei nici nu gasesti
                                  programare atit de repede. Atit ca poti face programarea si online.

                                  Basil

                                  Apa Minerala wrote:

> [...]
                                  >

                                  > Helping businesses save money worldwide
                                  > www.sunapemobil.ca
                                  > Numar de acces in .ro : +40318107430 (se taxeaza la pretul unui numar

                                • need_to_share
                                  Message 16 of 25 , Oct 9, 2007
                                    Dar, daca ai timp, te duci la centrul de examinare si zici ca vrei
                                    sa fii pus "on hold" pe ziua aia, se intampla ca unii sa nu se duca
                                    la examen si sa fii tu examinat.

                                    Toate bune!

                                    PS Legea zice 10 zile, nu doua saptamani ;)

                                  • Gabriel N.
                                    Message 17 of 25 , Oct 9, 2007
                                      Renuntarea la examinare se poate face cu minim 48 hr inainte.

                                      In acest fel se pot elibera posibilitati de examinare pentru a doua zi.

                                      In cazul in care esti pregatit sa dai examen a doua zi, merita sa incerci sa suni sa vezi daca nu a renuntat cumva cineva pt ziua urmatoare.

                                      G.

> [...]

                                      gasesti
                                      > programare atit de repede. Atit ca poti face programarea si online.

                                    • VB
                                      Message 18 of 25 , Oct 9, 2007
                                        Am vazut pe si eu pe unii care faceau de garda pe acolo, in speranta ca
                                        cineva nu se prezinta. Daca n-ai nimic mai bun de facut sau daca esti
                                        disperat (de ex. iti expira permisul in ziua urmatoare) e si asta o
                                        varianta.

                                        Numai bine,
                                        Basil

                                        P.S. Probabil ai dreptate, MTO zice la
                                        http://www.drivetest.ca/en/license/drivertesting.aspx de 10 zile, dar nu
                                        specifica clar daca sunt business/calendar days. Si, sa fiu sincer, nici
                                        nu-mi pasa atit incit sa caut mai adinc :-)))