[EfR] Re: high school ( liceu )

  • freelanceria
    Message 1 of 40 , Oct 1, 2004
      Mircea, don't bullshit (excuse my french) lumea, ca mai citeste
      careva neavizat si te si crede si in loc sa mearga in Quebec cu 9
      luni de asteptare isi ia jucariile si pleaca pe partea engleza cu 3
      ani, ca deh, strica viitorul copiilor daca ii aduce in Montreal. Ca
      tu ai ales sa te muti in partea engleza fiindca nu-ti placea sistemul
      francez de invatamant e treaba ta, dar nu denatura informatiile.

      Orice scoala franceza are in programa si doua limbi straine care se
      invata cam in aceeasi perioada in care le-am invatat noi, astia
      mai "copti" in scoala romaneasca. Deci nu inveti engleza dupa liceu,
      ci ai anglais langue seconde incepand din premiere secondaire. Si
      eventual espagnol ca a doua limba straina.

      > Eu nu insinuez, eu asa cred, ca-ti pune o piedica pe creier...Dar
      nu are nici o importanta !

      > Doamne ajuta,
      >
      > Mircea

      Adica toti cei care avem peste sau in jur de 40 de ani si am facut
      prima limba straina in clasa a cincea si a doua in clasa a sasea avem
      piedici pe creier din cauza ca - deh - invatam in romana? :))))

      Uite ca nu m-am gandit la asta cand mi-am completat DCS-ul si-am pus
      cu seninatate 11 si la franceza si la engleza. Si culmea e ca m-au
      crezut!!!! :))))

      Si sa-ti spun un secret: franceza aia imposibila de se cheama
      quebecoasa are un singur avantaj: se vorbeste cu accent englezesc, ma
      rog, american. Si are si o multime de englezisme in ea.

      Cornelia
    • Dan Pidvisiski
      Message 40 of 40 , Oct 8, 2004
        Salut dragi listasi,

        Raspund cu intirziere la polemica pe aceasta tema
        doarece am fost foarte ocupat in ultima vreme si nu am
        mai intrat pe net.
        Ca sa nu mai aiba "cineva" impresia ca ma iau de
        persoana am sa incerc sa explic un pic sistemul de
        invatamint din Quebec in paralel cu sistemul de
        invatamint din Franta si cu cel din Ro. Aceste
        informatii sunt luate din surse oficiale si eu le
        consider a fi foarte corecte.

        Sist. de invatamint din Quebec:
        a)1 an prematernel - nu este obligatoriu (5-6ani
        virsta copilului)
        b)6 ani invatamint primar (1,2,3,4,5,6)(6-12 ani)
        c)5 ani invatamint secundar (1,2,3,4 si 5)(12-18 ani)
        d)2 sau 3 ani CEGEP (cele cu trei ani sunt tehnice si
        au ca scop formarea de tehnicieni in diverse meserii)
        e)studii universitare si post universitare

        Sist. de invatamint in Franta
        a) 1 an prematernel -nu este obligatoriu
        b) 4 ani invatamint primar
        c) 5 ani inatamint secundar
        d) 3 ani invatammint liceal
        e) invatamint universitar si postuniversitar

        Sist. in Ro
        a) 1 an pregatitor -nu este obligatoriu
        b) 4 ani inv. primar
        c) 4 ani inv. secundar
        d) 4 ani inv. liceal
        e) inv univ si postuniv.

        Deci adrimoise avea perfecta dreptate, iar cei care
        l-au combatut au facut-o in necunostinta de cauza.
        Da e adevarat in Quebec nu exista notiunea de liceu
        chiar daca in Franta exista. Dealtfel exista discutii
        pro si contra desfiintarii acestor cegepuri prin
        cedarea 1 an la inv secundar si 1 an la inv. univ.

        ATENTIE la folosirea termenului de COLEGIU:
        majoritatea colegiilor sunt scoli particulare dar de
        nivel secundar. O mica parte din ceea ce denumim
        colegii functioneaza la nivel postsecundar adica
        aproape de echivalentul a ceea ce francezii numesc
        liceu.
        As putea sa scriu citeva pagini A4 ca sa dezvolt
        subiectul dar nu cred ca este cazul pe aceasta lista.

        Obs. importanta: in paralel cu sistemul de scoli
        publice exista scolile private dar care respecta
        aceasi programa de studii ca si scolile de stat -in
        scolile private invatamintul este mai de calitate
        pentru ca elevii sunt selectati pe baza unor examene
        numai ca regimul este mai strict iar studiile nu sunt
        gratuite.

        Alte precizari:
        Pe insula Montreal functioneaza 3 Comisii Scolare de
        limba franceza si 2 Comisii Scolare de limba engleza.
        Datorita legii 101/78 - legea prin care limba franceza
        este limba oficiala in provincia Quebec toti copiii
        imigrantilor in virsta de pina la 18 ani sunt obligati
        sa mearga la scoala de limba franceza (nu mai explic
        cauzele ca n-are sens). Deci practic pina la
        terminarea inv. secundar. Incepind deci de la nivel
        Cegep copilul are dreptul sa opteze pentru invatamint
        in franceza sau engleza. Acum sa mai precizez un
        lucru: deorece minoritatea engleza din Quebec este
        platitoare de taxe atunci exista si scoli publice de
        limba engleza (in general aici primeaza invatamintul
        particular). Astfel in Montreal exista numai 2
        "Colegii" publice in engleza si care de altfel sunt si
        destul de renumite: George Vanier si Dawsson. In
        schimb private sunt o multimea dar cel mai renumit
        este Marianopol.
        Asadar aceste "colegii" sau mai degraba cegepuri
        reprezinta o bucata din liceul din Franta sau o
        jumatate din liceul romanesc numai ca nivelul pina la
        care se ajunge cu matematica, fizica si chimia este
        mult mai in urma fata de materia predata in Ro.

        Si inca o precizare: in Quebec High Scool semnifica
        studii de nivel secundar numai ca invatamintul se face
        in engleza. Academia X nu reprezinta studii
        universitare ci studii la nivel de liceu dar in limba
        engleza.

        PS: era cineva pe lista care intreba de invatatori si
        de locuri de munca. Cum ati vazut deja structura din
        sist de invatamint pot sa adaug:
        - pentru gradinita si prematernel studiile cerute
        sunt: certificat universitar (de 30 sau 45 credite -
        nu stiu foarte exact cite credite pentru ca nu prea am
        tangenta cu acest segment)
        - pentru invatamint primar si secundar brevet de
        profesor care se obine dupa 120 vredite = 4 ani la
        timp plin
        -prof pentru CEGEP - diploma de Master
        -prof univ - diploma Phd

        Cam asta e situatia in Quebec si evident ca in Ontario
        lucrurile stau un pic altfel, si de aceea las cuvintul
        celor de acolo desi pe aceasta tema s-a discutat de
        nenumarate ori.

        Toate cele bune,

        Dan Pidvisiski, Montreal

        --- adrimoise <adrimoise@...> wrote:

> [...]
        > Iata sistemul scolar in mare:
        >
        > scoala primara clasele 1-6 (6ani)
        > scoala secundara clasele 7-11 (5ani)
        > colegiu (CEGEP) 2ani pt cei care continua cu
        > universitate
        > 3 ani pt cei care se specializeaza
        > in ceva
        > universitate - bacalaureat
        > - master
        > - doctorat (PHD)
        > - post doctorat
        >
        > Pe linga asta mai sint tot felul de diplome,
        > certificate pe diverse
        > specializari oferite de universitati, CEGEP-uri.

        Declare Yourself - Register online to vote today!
        http://vote.yahoo.com