Re: [EfR] S-a destramat si "visul canadian"

  • Sabin
    Message 1 of 18 , Jan 24, 2002
      >Ekzakte je 9:30, la 31 Jan 2002-an, Paul Cristian ANCA skribis:

      >Dar cine a spus ca "clasa conducatoare" gindeste cu logica si nu cu
      >picioarele?

      exact...
    • Sabin
      Message 2 of 18 , Jan 24, 2002
        From: pi ge <gepi1997@...>
        To: EscapeFromRomania@yahoogroups.com <EscapeFromRomania@yahoogroups.com>
        Date: 31 ianuarie 2002 23:08
        Subject: Re: [EfR] S-a destramat si "visul canadian"

        >Salut Sabin,
        >Nu stiu in care faza esti cu actele dar pot sa te
        >asigur de un lucru: AI TOT CE-TI TREBUIE CA SA
        >REUSESTI AICI !
        >Nu stiu nici in care parte te duci dar daca treci prin
        >Montreal mi-ar face placere sa stam de vorba.
        >George

        Buna George, multumesc pentru apreciere (presupun ca se refera la
        atitudinea mea si nu la evaluarea atenta a situatiei politico-econimice).
        Actele le depun in cateva saptamani, tot atunci plec sa si incerc Canada
        "first-hand" (sa vad si eu unde am de gand sa traiesc. De dus eu ma cam duc
        spre GTA, dar daca ajung prin Montreal (si cred ca voi ajunge, am un prieten
        apropiat care emigreaza acolo) sigur vom sta de vorba.

        sabin
      • Paul Cristian ANCA
        Message 3 of 18 , Feb 1, 2002
          --- irina <irinar7@...> wrote:

> [...]
          > ajutoare de somaj (mascate sau veritabile) din buget?
          > Logic mai bine intra bani la buget decat sa iasa nu?

          Servus Irina,

          Buna poanta :)))

          Si acum serios, nu fi asa sigura. :)

          Cu prietenie,
          Paul

          Great stuff seeking new owners in Yahoo! Auctions!
          http://auctions.yahoo.com
        • Paul Cristian ANCA
          Message 4 of 18 , Feb 1, 2002
            Salut -L,

            > naibii, integrarea in Nato si EU la fel, acum *si* alt vis al
            > romanilor se destrama, pe aceeasi linie cu celelalte. Asa ca dragi

            Despre chestia cu Nato si Eu nu sunt chiar asa de sigur ca s-au destramat,
            e drept ca mai avem foarte multe de facut, dar ridicarea obligativitatii
            vizelor pentru spatiul Schengen este un fapt si un semnal politic fara
            precedent extrem de puternic, este primul pas mare spre Europa, asta fara
            sa se tina seama de culoarea politica a guvernantilor.

            > Este cineva pe EfR care se simte 'ca orice alta marfa' buna de
            > trimis peste granita?

            Evident ca forta de munca este o marfa! Eu prin contractul de munca mi-am
            vandut serviciiile unei firme in schimbul carora obtin bani, venit.
            La fel e si la tine si la toata lumea.

            > Iar tu Paul, tu consideri ca esti condus de
            > o 'clasa conducatoare' constienta sau interesata de ce se intampla
            > pe acolo?

            Acolo unde?

            > Ce tara normala mai are tupeul sa _controleze_ emigrarea?

            Eu am scris "migrare controlata" tu "controleze emigrarea"! "mingrare" <>
            "emigrare" (adica diferit)

            Oricum:
            Aici gresesti enorm.
            Toate tarile. In primul rand dintr-un motiv foarte simplu: tu ca cetatean
            al unei tari oriunde lucrezi in mod normal trebuie sa iti declari
            veniturile catre fiscul tarii al carei cetatean esti, a.i. statul
            respectiv sa te impozitese si astfel sa castige. Deci cat timp tu vei
            lucra ca 'landed immigrant' in Canada (sau aiurea) pana vei dobandi
            cetatenia canadiana, si chiar si dupa aia daca nu renunti in mod explicit
            la cetatenia romana (Canada accepta dubla cetatenie cu Romania) tu in mod
            normal ar trebui sa iti declari venitul catre fiscul roman ca acesta in
            baza acordurilor internationale sa decida daca te impoziteaza sau nu.
            Acum, ca probabil 99% din romanii din afara nu fac aceasta decl. este alta
            problema. S-a mai discutat aspectul asta aici.
            In vara lui 2000 am cunoscut un portughez la Frankfurt care venise in
            Germania sa se angajeze, refuzand o oferta de job platita in bani absoluti
            50% mai mult in U.S. De ce a acceptat in Germania? 1. distanta si 2.
            fiscul: daca lucra in U.S. ar fi trebuit sa declare venitul si la Lisabona
            si astfel sa mai plateasca o data impozit dar asa fiind cetatean comunitar
            nu a avut nici o opreliste sa lucreze in Germania inclusiv dpdv al
            fiscului.
            De asemenea, tot aici parca s-a mai discutat, daca tu ca si cetatean
            canadian lucrezi in U.S. trebuie sa declari fiscului canadian venitul,
            acesta in baza legilor de acolo va decide daca si cum vei plati impozit.

            Si in al doilea rand, pentru care se doreste 'migrare controlata': armata
            (asta strict la noi romanii, unde inca mai este obligatoriu stagiul
            militar).

            > Chestia de mai sus este de pus in rama! Statul (sau defapt, prin
            > taxe, toti contribuabilii) plateste facultatea cuiva pentru ca acesta
            > sa trimita inapoi 1-200 de $/luna! Jeez, o facultate te costa din
            > buzunarul propriu minim 15-20K (in totalitate sau anual, depinde de
            > tara).

            Aici iara bte contrazici: ori ststul plateste facultatea ori tu din
            buzuna! Hotareste-te! Strict la Romania!

            A fost cel mai simplu exemplu, ca sa inteleaga tot omul. Daca in loc de
            cei $100 ai citi automobil proprietate personala ia vezi cam cati $$$ in
            marfa intra in tara..
            Ia urmatorul ex.: un roman plecat de 5-7 ani in vest, stringe bani si la
            un moment dat in viata zice ca s-a saturat sa tot fie privit ca un strain
            acolo si cu banii agonisiti vine in Romania si face o mica afacere, sau
            mai mare, in fine, deci in loc de $100 intra $$$$$ si deci statul, iara,
            repet, prin impozite, incusiv TVA, castiga.
            Eu stiu n-spe firme de acest gen. Ia te rog Romania Libera uita-te la
            anunturi: " firma romano-aaaa (aaaa= franceza, germana, italiana,
            canadiana etc.) angajeaza ...." 90% din aceste firme sunt facute de romani
            care 'se intorc'...
            Exportul fortei de munca este o investitie pe termen lung.

            > In general pleaca cei cu studii, de la univ pana la Phd, si care
            > au o profesie buna si perspective de cariera. 'Tomnai' ca o sa
            > ramana acolo doar somerii si smecherii (incluzand sau nu pe cei ce
            > au cald in casa).

            In general ce ai scriu tu se aplica celor care scriu aplicatii de emigrant
            in Canada, australia etc.
            Intr-un raport pe anul trecut BancPost afirma ca a facut tranzactii
            financiare de peste 1.000.000.000 USD (un miliard!) din banii trimisi de
            catre muncitorii romani din Israel! sigur cam toti aia care trimit bani
            acasa din Israel cam au Master si PhD.
            Si e vorba doar de o banca pe relatia cu o tara...

            > Dude, logica asta ne omoara si uite unde a ajuns Ro azi...

            Romania a ajuns aici din cauza comunismului sovietic!

            Ca un exemplu germanii liberi au creat produse de super calitate (iara dau
            exemple sa inteleaga tot omul): Mercedes, BMW. Tot germanii acelasi popor,
            dar sub cizma sovietica a reusit sa produca Trabant-ul.

            Incet-incet ne vom reveni, este adevarat ca inconjurat de sociuetatea de
            consum si eu si tu vrem ca azi sa cumpar TV nou, maine PC nou, peste o
            luna masina noua si tot asa, si mie ca individ imi este mai usor sa
            dobandesc astea lucrand in vest.

            > -L
            >
            > PS. Nici eu nu cred ca ar fi vorba de o politica a guvernului sau
            > a ziarelor de a descuraja emigrarea. Dar as aduce alte argumente,
            > cum ca 'clasei conducatoare' i se falfaie de ce se intampla prin
            > tara si asta nu de ieri sau de azi.

            Chiar te rog sa aduci alte argumente.
            Parerea mea strict personala este ca 'clasei conducatoare' de la noi nu
            prea i se mai falfaie de ce se intampla in tara dar este destul de
            anevoios sa rezolvi totul.
            Un prim pas ar fi privatizarea Sidex, care ca si alti mastodonti
            'mosteniti' trebuia sa se intample de mult!
            Iara revin la ecuatia simpla a bugetului, decat eu, statul ca proprietar
            al Sidex sa bag bani in nestire in el, sa-i fure cau acte in regula
            unii-altii, mai bine tot eu staul, doar colectez impozite proprietar fiind
            altcineva care cu timpul va avea de grija sa nu mai aiba pierder, furturi
            etc.
            Sper din inima da am dreptate. Pentru ca oriunde as fi in lume tot am sa
            gandesc in romaneste si am sa ma gandesc din cand in cand la Romania, si
            as vrea sa o duca mai bine, as vrea ca in 10-20 aceasta lista sa nu isi
            mai aiba rostul....

          • lukeinsf
            Message 5 of 18 , Feb 1, 2002
              --- In EscapeFromRomania@y..., Paul Cristian ANCA <paul_anca@y...>
              wrote:

              > dar ridicarea obligativitatii
              > vizelor pentru spatiul Schengen este un fapt si un semnal politic
              fara
              > precedent extrem de puternic

              Dar faptul ca Ro a fost ultima tara careia i s-au anulat vizele ce
              fel de semnal este? La un an dupa bulgari?

              > Evident ca forta de munca este o marfa! Eu prin contractul de munca
              mi-am
              > vandut serviciiile unei firme in schimbul carora obtin bani, venit.
              > La fel e si la tine si la toata lumea.

              Una este ce vinzi tu si alta ca statul sau 'clasa conducatoare' sa
              gandeasca despre tine ca esti o marfa buna de dat peste granita.
              Ceasca vindea oamnei, dadea pasapoarte pe bani. Credeam ca s-a mai
              schimbat ceva-ceva pe acolo...

              > Acolo unde?

              Pai tu scrii din Ro. Dupa IP cel putin...

              > Eu am scris "migrare controlata" tu "controleze emigrarea"!
              "mingrare" <>
              > "emigrare" (adica diferit)

              Threadul asta era despre plecare, adica despre emigrare, si nu
              despre chinezi veniti in Ro, nu?

> [...]
              > veniturile catre fiscul tarii al carei cetatean esti, a.i. statul
              > respectiv sa te impozitese si astfel sa castige.

              Nimic mai fals! Dupa logica asta, daca renunti la cetatenia romana
              nu o sa mai platesti taxe nici unde pe globul asta? Misto! ;-)

              In general platesti taxe unde esti rezident dpdv al fiscului.
              N-are nici o legatura cetatenia, rezidenta permanenta, landed
              immigrant sau green card cu plata impozitelor. In tot ce urmeaza,
              tu ori le confunzi, ori le amesteci degeaba.

> [...]
              acesta in
              > baza acordurilor internationale sa decida daca te impoziteaza sau

              Ori esti prost informat, ori cei ce-au scris legea in Ro erau pe
              crack sau marijuana si visau frumos. Adica traiesti in vest,
              beneficiezi de asistenta medicala si scoli publice acolo, castigi
              de cateva ori mai mult decat un roman, iar romanii decid ei daca
              sa te impoziteze sau nu! Asta nici Ceasca n-ar fi visat-o!

              > Acum, ca probabil 99% din romanii din afara nu fac aceasta decl.
              este alta
              > problema. S-a mai discutat aspectul asta aici.

              Pai la asa lege...

              Anyway, eu cred ca tu te inseli si nu ca legea e asa, pentru ca si
              la romani exista notiunea de rezident dpdv al domiciliului. Vezi
              pasaportul albastru sau acum faimoasa stampila la plecare. Impozitul
              n-are nici in clin nici in maneca cu cetatenia.

> [...]
              venitul,
              > acesta in baza legilor de acolo va decide daca si cum vei plati

              Ai retinut prost: doar daca esti _rezident_canadian_dpdv_fisc_ (ai
              locuit acolo mai mult de 183 de zile in anul respectiv). Sau ai
              proprietati in Ca pe care le inchiriezi si castigi un venit. Altfel
              nu. Or fi canadienii asa si pe dincolo ;-), dar absurzi nu sunt.
              Ah, din nou, poti avea cetatenie burundeza, ca tot nu conteaza in
              US, Canada, etc.

              > Aici iara bte contrazici: ori ststul plateste facultatea ori tu din
              > buzuna! Hotareste-te! Strict la Romania!

              OK, strict la Ro: se plateste din buget si costa ceva. Medicina,
              de exemplu, probabil ca costa zeci de mii de $. Daca dupa ce
              termini, statul roman ar vedea un plus plecarea ta, asteaptand ca
              tu sa trimiti cativa dolarei lunar in tara parintilor sau socrilor
              (asta numai daca esti in relatii bune cu ei ;-), ar lua plasa.

> [...]
              loc de
              > cei $100 ai citi automobil proprietate personala ia vezi cam cati

              Eh bine, eu nu ma gandeam ca lumea trimite o masina pe luna in Ro...
              Daca ar fi asa, Dacia Pitesti ar fi fost in faliment de mult ;-)

              > Exportul fortei de munca este o investitie pe termen lung.

              Brain drain este cea mai proasta chestie pentru o tara! Mai bine
              exporti naibii excavatoare (sigur, daca esti in stare, nu-i cazul
              Romaniei insa), decat creier sau brate de munca.

              > In general ce ai scriu tu se aplica celor care scriu aplicatii de
              emigrant
              > in Canada, australia etc.

              Pe ce lista schimbam noi mesajele astea? Articolele alea doua
              despre ce tara si cazuri vorbeau, despre muncitori aflati temporar
              in Israle?

              > Romania a ajuns aici din cauza comunismului sovietic!

              Comunismul a fost adus de sovietici la inceput. Urmatoarele zeci de
              ani a fost neaos. Iar eu vad ca romanii in continuare ii voteaza pe
              comunistii autohtoni si 'democratia originala'...

              > as vrea ca in 10-20 aceasta lista sa nu isi
              > mai aiba rostul....

              De ce? E plin de liste de canadieni plecati in US, de britzi in
              Franta, de fritzi in Italia. Si e foarte bine asa.

              > Cu prietenie,
              > Paul

              -L
            • docarnu
              Message 6 of 18 , Feb 1, 2002
                > Dar faptul ca Ro a fost ultima tara careia i s-au anulat vizele ce
                > fel de semnal este? La un an dupa bulgari?

                E, cred ca el spune ca inevitabilul e aproape: cu au fara voia
                noastra pina la urma tot ne integram si noi undeva. Fie si ultimii.

                > Nimic mai fals! Dupa logica asta, daca renunti la cetatenia romana
                > nu o sa mai platesti taxe nici unde pe globul asta? Misto! ;-)

                O saminta de adevar exista in balmajeala asta, chiar daca pervertita
                rau. In principiu, in toata lumea asta, exista o chestie care evita
                ce spunea el si se numeste ceva cu dubla impozitare. Dar tratatele
                astea nu exista intre orice 2 tari din lume, asa ca prin unele daca
                te duci ar trebui sa dai bani si la statul roman. Nu stiu daca cu USA
                e un tratat din asta, sint sanse mari sa fie, dar daca nu, faci
                evaziune. Ma rog, facem.
                Si asta nu tine de romani, e peste tot.
                Asta insa nu te scuteste de impozit in tara in care lucrezi.

                > este alta
                >

                > Pai la asa lege...

                Ney, e aproape sigur tratat cam cu toate tarile.

> [...]
                > pasaportul albastru sau acum faimoasa stampila la plecare. Impozitul
                > n-are nici in clin nici in maneca cu cetatenia.

                OK, cred ca pasaportul ala te absolva indiferent de tratat.

                > OK, strict la Ro: se plateste din buget si costa ceva. Medicina,
                > de exemplu, probabil ca costa zeci de mii de $.

                Eu as mai taia un zero. Ma rog, jumate de zero :). Costul enorm al
                invatamintului aici vine din costul enorm al orice aici (de ex: mi se
                mobileaza laboratorul cu vreo 5 mese din alea de plastic, 2000$),
                cladiri, mentenanta, teren, apoi din salariile mari si din dotare.
                Ori in Ro treaba asta cu salariile dispare si costurile alealalte
                sint mult mai mici. Nu zic ca e ieftin, dar e mai ieftin ca aici cu
                mult, nu numai de 3-4 ori.
                Doi: bugetul tot din buzunarul meu vine. Ma rog, daca nu al meu, al
                parintilor. De obicei se considera ca parintii platesc pentru
                educatia copiilor (cam asa e de multe ori si pe aici, desi exista
                varianta cu loan-ul). Deci eu zic ca ai mei mi-au platit educatia cu
                virf si indesat.

> [...]
                > tu sa trimiti cativa dolarei lunar in tara parintilor sau socrilor
                > (asta numai daca esti in relatii bune cu ei ;-), ar lua plasa.

                Corect, ar lua mult mai mult impozit daca ai fi in tara (mai putin de
                la leprele alea din IT :-), da tot ia indirect ca si aia cumpara ).
                Plus tva si alealalte. Cei someri in tara nu ajung ei sa emigreze.
                Doar la dat in cap, dar nu asta discutam.

                > loc de
                > $$$ in
                > Eh bine, eu nu ma gandeam ca lumea trimite o masina pe luna in Ro...
                > Daca ar fi asa, Dacia Pitesti ar fi fost in faliment de mult ;-)

                Argumentul asta de aici m-a buimacit. Nene, e misto cind lumea scoate
                marfa din tara, nu cind o baga. Adica iti cheltui banii pe alte
                meleaguri si aici vii sa faci fum cu ei si sa pagubesti dacia de un
                eventual cumparator. OK, cumperi cauciucuri, ulei si benzina. Mare
                brinza.

                > emigrant
                >
                > Pe ce lista schimbam noi mesajele astea? Articolele alea doua
                > despre ce tara si cazuri vorbeau, despre muncitori aflati temporar
                > in Israle?

                Aici e spilul, "temporar". Asa, temporar, sa umfli banii altora si sa-
                i cheltui prin tara, ar mai merge, ba chiar ar fi bine. Un exemplu
                din asta e Yugoslavia (fosta), care s-a ridicat mult pe principiul
                asta. Da eu am o vaga impresie ca era vorba de emigrare.
                Apropo de Yugo, prietenul meu sirb merge in fiecare iarna acasa. Eu
                nu vad nici o schimbare in Ro. El insa imi spune ca in Serbia
                salariile au crescut de doua ori de iarna trecuta si preturile o data
                jumate. Adica in mod normal se cistiga sute de marci (multe, nu 2-3).
                Asta dupa un razboi. Sa nu mori de draci?

                > Comunismul a fost adus de sovietici la inceput. Urmatoarele zeci de
                > ani a fost neaos. Iar eu vad ca romanii in continuare ii voteaza pe
                > comunistii autohtoni si 'democratia originala'...

                Vezi ce ziceam mai sus...
                Ovidiu